true

ویژه های خبری

true
    امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- اسماعیل ضیا: روزهای اخیر رهبری معظم انقلاب، ابراز گلایه و نگرانی بابت واردات بنزین به مسئولین امر داشته اند، در این یادداشت بصورت موجز به دلایل واردات بنزین و راهکار برطرف کردن نیاز به واردات بنزین می پردازم.

بررسی های آماری و هشدارهای اقتصادانان نشان می دهد با روند فعلی افزایشی مصرف بنزین، در سال ۱۴۰۳ مجبوریم حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد به معنی تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی(هزار میلیارد تومانی) به بودجه است.

کسری بودجه یعنی فشار هزینه بر دولت و نتیجه آن چاپ پول و نتیجه چاپ پول نیز بالارفتن تورم و نهایتا موجب فقیر شدن مردم و کاهش سفره ی آنها می گردد

عامل اصلی افزایش مصرف بنزین که باید چاره اندیشی برایش داشته باشیم، وجود خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف در حال عرضه وهمچنین عدم برخورداری از یک ناوگان حمل و نقل عمومی قوی در سطح کشور است.* برای مثال هر روز کارمندان و نیروی کار از شهرهای برازجان، شبانکاره، سعدآباد، آبپخش و… با خودروهای پرمصرف تولید داخل شخصی به دلیل نبودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناسب، مجبورند به محل کار خود در شهر بوشهر بروند! البته این مثال نه تنها در سطح استان ما صدق می کند، شوربختانه سطح کشور این مشکل داریم. براین اساس هر سال به تعداد خودروهای پرمصرف شخصی نیز اضافه می گردد. لذا به تبع آن مصرف بنزین در کشور نیز تصاعدی افزایش می یابد.

بنابراین اگر راهکار مناسب برای مقابله با ناترازی بنزین را در دستور کار قرار ندهیم، هر سال مجبوریم ارز بیشتری برای حل این مشکل از طریق واردات بپردازیم و این به معنی هدررفت منابع ارزی کشور است.

راهکار اقتصاددانان و فعالان حوزه انرژی ۱. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قوی ۲. تسهیل و تسریع در روند واردات خودروهای هیبریدی و برق سوز با کمترین تعرفه گمرکی صورت گیرد.
چنانچه این ۲ راهکار عملیاتی گردد، در کوتاه مدت نه تنها نیاز به واردات بنزین نخواهیم داشت، بلکه صادرات بنزین کشور نیز افزایش خواهد یافت و از طرفی ارزآوری نیز صورت خواهد گرفت.

کشور نروژ که منطقه اسکاندیناوی اروپاست و از جمله صادرکننده نفت و بنزین بشمار می رود، برای اینکه ارز آوری اش از محل صادرات بنزین افزایش یابد برای واردات خودروهای هیبریدی یارانه به شهروندان می پردازد. مردم باید افرادی نماینده خود در مجلس کنند که به نظرات اهل فن و علم اعتقاد داشته باشند و بر همان اساس سیاستگذاری و قانونگذاری کنند تا با سیاستگذاری خوب مشکلاتشان را کمتر کنند، نه اینکه مشکلی بر مشکلاتشان بیافزایند، هنر این نیست که اولین و دم دست ترین راهکار را برای زندگی مردم تصویب کنید و از این طریق فشار مضاعف تورم بر زندگی مردم تحمیل کنید، بعد خودتان سوار شاسی بلند شوید یا اینکه بروند واردات خودرو دست دوم تصویب کنند، که باید ارز برای واردات آن صرف کنیم و هم بعلت مصرف بالای بنزین چنین خودروهایی مجبور بشویم با تخصیص ارز بیشتر، آن هم در این شرایط تحریمی، بنزین بیشتری وارد کنیم، چرا که همه ی این خودروهای دست دوم کارکرده مصرف بنزین بالایی دارند. داستان این موضوع برویم در هر کجای دنیا بگیم به ما می خندند، آدم می ماند واقعا به آقایان چه بگوید!

*اسماعیل ضیاء حقوقدان

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader