true

ویژه های خبری

true
    امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: تیم ملی فوتبال ایران امشب از ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران مقابل فلسطین صف‌آرایی می‌کند تا احتمالا یکی از بازی‌های ساده مرحله گروهی را پشت‌سر بگذارد. فلسطین برخلاف ایران، تجربه چندان زیادی از حضور در جام ملت‌ها ندارد و در این دوره برای سومین بار است که طعم حضور در چنین تورنمنت مهم آسیایی را می‌چشد. فلسطین البته در دو دوره قبلی، خاطرات خوشی به جا نگذاشته و جالب آنکه از شش بازی مرحله گروهی در دو دوره اخیر چهار شکست دارد و دو بار هم مساوی کرده.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ نکته مهم اینکه آن‌ها در دو دوره گذشته فقط یک بار گل زده و در مجموع ۱۴ بار گل خورده‌اند. البته این به معنی شکست مطلق آن‌ها نیست؛ چرا‌که هرچه آمار بد دارند، از مرحله اول حضورشان در جام ملت‌هاست. اولین حضور فلسطین در جام ملت‌های آسیا به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد. شوالیه‌ها در این دوره به تیم‌های ژاپن، اردن و عراق باختند و با ۱۱ گل خورده و یک گل زده استرالیا را ترک کردند. یاکا حبیشه با گلی که وارد دروازه اردن کرد، زننده اولین و تا به امروز، تنها گل فلسطین در جام ملت‌ها بوده است. چهار سال بعد شاهد تیم باتجربه‌تری بودیم؛ تیمی که سخت گل می‌خورد و همین ماجرا باعث شد تا فلسطین با ۲ تساوی بدون گل برابر سوریه و اردن، با دو امتیاز در رده سوم گروه قرار بگیرد. تنها شکست شیر‌ها مقابل استرالیا رقم خورد؛ جایی که این تیم با سه گل به مدافع عنوان قهرمانی باخت.

به‌این‌ترتیب فلسطین پخته‌تر شده و حالا می‌داند اگر قرار است مانع از ثبت نتیجه‌ای بد در تاریخش شود، راه اول این است که دروازه‌اش را بسته نگه دارد. این یکی از آن دست اتفاقاتی است که اصرار بر آن می‌تواند کار بازیکنان تیم ملی را در همین جدال به گره بکشاند. نکته مهم درباره تیم فلسطین اینکه آن‌ها ۱۲ لژیونر در ترکیب دارند که دو نفر از آن‌ها در لیگ اسرائیل بازی می‌کنند. به عبارتی دیگر، فهرست فلسطین را تقریبا باید به دو بخش مساوی تقسیم کنیم؛ تیمی که ۱۴ بازیکنش برای چهار تیم داخلی بازی می‌کنند و سهم تیم هلال‌القدس با شش بازیکن بیش از بقیه تیم‌هاست. در سوی دیگر با ۱۲ لژیونر مواجه می‌شویم که در لیگ‌های سوئد، اندونزی، هند، مصر (۲)، تایلند، بلژیک، شیلی، کویت، آذربایجان و اسرائیل (۲) بازی می‌کنند.

فلسطین برای رسیدن به جام ملت‌ها در قطر مسیر سختی را طی کرده. آن‌ها از دور دوم وارد مسابقات انتخابی شدند و در گروه پنج تیمی‌شان پس از عربستان و ازبکستان، صاحب رتبه سوم شدند و بالاتر از سنگاپور و یمن ایستادند. بردن ازبکستان، تساوی برابر عربستان و شکست مقابل سنگاپور و یمن، نمونه‌ای از نتایج عجیب شیر‌های کنعان بود. از این گروه عربستان فقط صعود کرد و چهار تیم دیگر راهی دور سوم انتخابی شدند. این بار شوالیه‌ها در گروهی آسان‌تر قرار گرفتند و موفق شدند با ۹ امتیاز کامل، بالاتر از مغولستان، یمن و فیلیپین، مجوز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست بیاورند.

این تیم این اواخر نتایج عجیبی ثبت کرده که نشان می‌دهد نمی‌توان آن‌ها را چندان دست‌کم گرفت. فلسطین در سال ۲۰۲۳، ۹ بازی کرده که پنج تا را باخته و چهار تا را مساوی کرده است. موضوعی که باعث می‌شود آن‌ها تیم متحول‌شده‌ای نشان دهند، این است که دو تا از باخت‌های‌شان با نتیجه خفیف یک بر صفر مقابل استرالیا و ازبکستان بوده و از همه جالب‌تر اینکه توانسته‌اند پیش از همین جام، عربستان مدعی را با نتیجه مساوی بدون گل متوقف کنند؛ ضمن اینکه ایران و فلسطین هم قرار است امشب برای ششمین بار مقابل یکدیگر به میدان بروند. سه برد و دو تساوی، عاقبت پنج دوئل پیشین ایران و فلسطین بوده است. در این بازی‌ها ۱۴ گل زده برای ملی‌پوشان و دو گل برای فلسطین به ثبت رسیده است. جالب است که هر دو گل شیر‌ها در وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم زده شده و هرگاه این اتفاق رخ داده، آن‌ها موفق به متوقف‌کردن ایران شده‌اند.
منبع: روزنامه شرق

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader