true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

 دشتستان بزرگ: با معلق شدن افزایش نرخ نان به دستور رییس جمهور، بهبود کیفیت این ماده غذایی پرمصرف هم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از خلیج فارس؛ اواخر آبان ماه بود که کارگروه کشوری تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان از ابتدای آذرماه موافقت کرد، افزایشی که البته به گفته رییس اتحادیه نانواهای کشور پس از سه سال صورت می گیرد و منجر به پوشش هزینه نانواها خواهد شد، از این رو وزن چانه و کیفیت نان تغییر اساسی نمی کند!

در شرایطی که طی روزهای منتهی به آذرماه، نشست های قیمت گذاری نان در سازمان صنعت و تجارت و استانداری ها در حال برگزاری بود، اما انتقادات افکار عمومی به عدم بهبود کیفیت نان در ازای گران شدن آن، باعث شد تا حتی برخی سازمان های دولتی نظیر تعزیرات به این نوع تصمیم گیری معترض شوند.

به عنوان نمونه، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران طی مصاحبه ای گفت: آنچه در تهران رخ داده این است‌ که علاوه بر افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان وزن چانه یا خمیر نان را هم نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داده‌اند و با بررسی دقیق به این نتیجه می رسیم که با کاهش وزن چانه و افزایش ۱۵ درصدی قیمت به طور میانگین، قیمت نان حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است.

همین نگرانی ها و علامت سوال ها بود که باعث شد تا دوم آذرماه رییس اتحادیه نانواهای کشوری اعلام کند: با دستور رییس جمهور، تصمیم کارگروه تنظیم بازار برای افزایش نرخ نان متوقف شده تا تصمیم گیری دقیق تری صورت بگیرد.

نان بوشهر در تنور بی کیفیتی

حالا در شرایطی که متولیان نانواها اعلام کردند بابت قیمت جدید امکان افزایش کیفیت وجود ندارد، این ماده غذایی پرمصرف در سفر ایرانی ها روز به روز با کیفیت پایین تری عرضه می شود، از خشک شدن یا خمیر بودن تا کم فروشی در وزن چانه. توجیه نانواها نیز این است که طی سه سال اخیر هیچ افزایش قیمتی نداشته اند اما در مقابل هزینه های کارگری، سوخت، بیمه، اجاره مغازه و… افزایش یافته است.

رییس اتحادیه نانواهای شهرستان بوشهر هم با اشاره به اینکه تافتون و لواش پرمصرف ترین نان در استان می باشد ادامه می دهد: این نوع نان تابع قیمت گذاری رسمی می باشد (آزادپز نیست)، از این رو طبق مصوبه نرخ گذاری سال ۱۳۹۳ ، وزن هرچانه ۱۸۰ گرم می باشد، ولی نمی توان منکر برخی تخلفات در وزن چانه شد، چرا که سه سال است با وجود گران شدن همه چیز، ولی قیمت نان تغییری نکرده است.

پارسایی فرد در گفتگو با «خلیج فارس» تاکید کرد: البته اتحادیه با بازرسانی که دارد یا ادارات صنعت و تجارت و تعزیرات روی وزن چانه نظارت کرده و در برخورد با کم فروشی چشم پوشی نمی کنند، اما همیشه که بازرس در نانوا نیست تا چانه نان را وزن کند و ثابت نگه داشتن قیمت آفت هایی مثل زدن از کیفیت و وزن نان را در پی دارد.

وی با اشاره به جلساتی که در هفته گذشته در راستای مصوبه افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان در بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: دولتی ها معتقد بودند نرخ نان تافتون و لواش از ۱۸۰ تومان به ۲۰۷ تومان برسد تا مصوبه ۱۵ درصدی رعایت شود، ولی ما اصرار کردیم که رُند نبودن قیمت باعث اختلاف مشتری و نانوا می شود و پیشنهاد دادیم ۵ یا ۱۰ گرم از وزن چانه کمتر شده و نرخ این نان پرمصرف ۲۰۰ تومان شود که رُند باشد.

پارسایی فرد خاطرنشان کرد: نهایتا نرخ ۲۰۰ تومان برای نان تافتون و لواش پذیرفته و مقرر شد نظر استاندار هم اخذ شده و تا روز شنبه هفته جاری ابلاغ شود، ولی در سطح کشور اعلام گردید مصوبه افزایش نرخ نان با دستور رییس جمهور متوقف گردید.

رییس اتحادیه نانوایان بوشهر با بیان اینکه ۱۸۰ مغازه در مرکز استان زیرمجموعه ماست و به همه آنها اعلام شده هرگونه افزایش قیمت ممنوع است، اظهار داشت: نان های تافتون و لواش که آزادپز نبوده و تابع قیمتگذاری و نرخ مصوب می باشند، مخاطب این موضوع هستند.

کیفیت نان بوشهر بهتر از خیلی شهرهاست

یکی از گلایه های اصلی مردم، کیفیت نان است که البته رییس اتحادیه نانواهای بوشهر معتقد می باشد نسبت به یک دهه پیش که نان بوشهر با نمک زیاد و جوش شیرین قابل پخت بود و تحویل مردم می شد، امروز بهبود یافتهاست. استدلال وی هم این می باشد که مدتهاست وانت های نان خشکی در سطح شهر تردد نمی کنند و این نشان می دهد بهسازی نانوایی ها و آموزش کارگران آنها باعث گردیده تا دور ریز و افت نان خیلی کم شود.

وی با بیان اینکه نان بوشهر از بسیاری از شهرهای خوش آب و هوا نیز بهتر است، ادامه داد: با توجه به سفر چندماه اخیر به شهررضا، اردبیل و برخی شهرهای دیگر که نان خریداری شده از آنها خشک می شد یا برای چند ساعت بیشتر قابل مصرف نبود، وضعیت نان بوشهر به مراتب از بسیاری مناطق خوش آب و هوای کشور بهتر است.

اظهارات رییس اتحادیه نانواهای بوشهر پیرامون باکیفیت بودن نان استان در شرایطی می باشد که بارها شهروندان تاکید کرده اند: هربار که قیمت این محصول غذایی افزایش می یابد، تنها در هفته های نخست شاهد کیفیت مناسب و وزن قانونی نان بوده اند، اما پس از آن، نانی سر سفر می برند که بیشتر از یک روز قابل مصرف نیست و معدود نانوایی هایی که محصول با کیفت به مردم تحویل می دهند نیز به تدریج روال سایر هم صنفی های خود را درپیش می گیرند.

به نظر می رسد توجیه نانواها مبنی بر افزایش نیافتن نرخ نان طی سه سال اخیر و همچنین تایید تلویحی کم فروشی از وزن نان، واقعیت های این حوزه را نمایان می سازد، واقعیت هایی که عملا نظارت اتحادیه و سایر دستگاهها را بر نانولاها در سایه همین توجیهات به اغما و فراموشی برده است. در این بین، اغلب مردم که قادر به خرید نان آزادپز با کیفیت نسبی نیستند، ناگزیرند نانی سر سفره ببرند که تنها برای یکی، دو وعده قابل مصرف است و بعد از آن خشک شده یا دارای بوی کهنگی و غیرقابل مصرف می شود.

اکنون که نانواها قول بهبود کیفیت در ازای گران شدن نان نمی دهند و تغییر نرخ را صرفا پوشش هزینه های سه سال اخیر ارزیابی می کنند، قطعا تصمیم به گرانی ۱۵ درصدی این ماده غذایی پرمصرف تبعات گسترده ای در افکار عمومی خواهد داشت.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader