true

ویژه های خبری

true
    امروز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
چهارشنبه های روانشناسی دشتستان بزرگ:
دشتستان بزرگ- سیده فاطمه موسوی:ارتباط شامل پنج جزء می‌باشد که در صورت شناخت و رعایت این اجزاء میتوان با دیگران ارتباط برقرار کرد: ۱٫گوینده ۲٫شنونده ۳٫پیام ۴٫بازخورد ۵٫بافت

هنگامی که ما در جایگاه گوینده با کودک وارد ارتباط میشویم، باید پیام واضح و متناسب با سنش به او بدهیم، از کلی گویی بپرهیزیم مثلا بجای اینکه بگوییم بچه خوبی باش میتوانیم مصادیق خوب بودن را از او بخواهیم، وقتی بعنوان شنونده با کودک ارتباط میگیریم باید بازخورد مثبت به او داده و خود را مشتاق سخنانش نشان دهیم و در پایان نیز از اینکه مسائلش را با ما درمیان گذاشته از او تشکر کنیم.
برای داشتن رابطه ی مستحکم باید مواردی از قبیل احترام گذاشتن به کودک، تفریح و خوش گذرانی، دلگرمی دادن و محبت کردن به وی وجود داشته باشد همچنین در رابطه با فرزندمان باید صادق باشیم، اگر نیازی نیست همه چیز را کودک بداند اما دروغ هم نباید به او بگوییم بهترین راهکار این است که در مواجهه با سؤالات کودکمان از او بپرسیم: «خودت چی فکر میکنی؟»، رازداری و پذیرش کودک، تحقیر و مقایسه نکردن وی از اهم مواردی هستند که به بهبود رابطه ی ما کمک میکنند.
تکنیک هایی برای برقراری ارتباط:
۱٫ گذاشتن وقت ویژه برای کودک روزی نیم ساعت( کودکان زیر ۹ سال)
۲٫ گذراندن اوقات خوش و فعالیت های مورد علاقه ی فرزند حداقل هفته ای ۲ بار (ویژه ی نوجوانان
۳٫ استفاده از زبان انتخاب و دادن حق انتخاب به فرزند هنگام داشتن درخواست
۴٫ استفاده از زبان من به جای زبان تو و گفتن این جمله که «این کار منو ناراحت میکنه» بجای «تو نمیدونی من از این کارت ناراحت میشم»
۵٫ استفاده از زبان خلع سلاح و دادن انعکاس احساس به فرزند
۶ بیان گزینه جایگزین و چیزی که میخواهیم انجام دهد مثلا بجای اینکه بگوییم «نزدیک تلویزیون نشین» بگوییم «دور از تلویزیون بشین»
۷٫ نوشتن نامه ی عشق به کودک هفته ای یکبار و بیان ویژگی های مثبت فرزندمان در آن نامه
۸٫ ۳۰ثانیه بذل و بخشش انفجاری و در آغوش کشیدن وی به مدت ۳۰ ثانیه زمانی که به محبت و توجه نیازمند است.

*روانشناس بالینی کودک و نوجوان

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader