true

ویژه های خبری

true
    امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ-فاطمه سادات موسوی:سازمان بهداشت جهانی (who) ده مهارت را پایه و اساس زندگی سالم و پرنشاط قرار داده است. کسانی که این مهارت ها را بیاموزند امکان ابتلا به انواع اختلالات روانی و روان تنی در آن ها کاهش می یابد.
یادگیری این مهارت ها که در انتها از آن ها نام برده خواهد شد برای کودکان اهمیت ویژه تری دارد چرا که کودکی و بخصوص هفت سال اول زندگی، دوره ی شکل گیری شخصیت فرد است حال اگر این زمان با آموزش ده مهارت پایه برای داشتن زندگی سالم همراه شود ، میزان پرخاشگری، اضطراب، ترس، جمع گریزی و… به میزان چشمگیری کاهش می یابد.
 طی چند ماه گذشته دوره ی اول آموزش مهارت های زندگی برای کودکان و نوجوانان در قالب بازی و کاملا سرگرم کننده در شهر برازجان برگزار شد که به موجب آن بخصوص در بچه های دوره ی پیش دبستانی، پرخاشگری، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی (حضور و صحبت در جمع)، کمرویی و… به میزان قابل توجهی کاهش یافت و رضایت خانواده ها را در پی داشت. همچنین دوره ی دوم آموزش مهارت های زندگی کودکان و نوجوانان شهر برازجان هم اکنون در حال برگزاری است که امید می‌رود بتوانیم از این طریق مشکلات و بدرفتاری های دوره ی کودکی را با استفاده از بازی های گروهی هدفمند کاهش دهیم.

ده مهارت پایه به تأیید سازمان بهداشت جهانی (who) عبارتند از :

 1. مهارت خودآگاهی:

شناخت نقاط قوت و ضعف، استعدادها، انگیزه ها، خواسته ها و نیازها، علایق، آرزوها، ترس ها، انزجارها، توانایی ها و محدودیتها.

 2. مهارت همدلی:
یعنی اینکه فرد بتواند مسائل دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند و برای نظریات و احساسات آن ها ارزش و احترام قائل شود.

 3. مهارت برقراری ارتباط مؤثر:
یعنی تبادل اطلاعات، افکار، اندیشه ها و احساسات با دیگران به صورت مؤثر.

 4. مهارت روابط بین فردی سازگارانه:
توانایی ایجاد روابط دوستانه که در سلامت روانی و اجتماعی، روابط گرم خانوادگی، به عنوان یک منبع مهم روابط اجتماعی سالم، نقش بسیار مهمی دارد.

 5. مهارت مقابله با استرس:
توانایی مدیریت و مقابله با شرایطی که در آن فرد فشار روانی بالایی را تحمل میکند.

 6. مهارت مقابله با هیجانات منفی:
آگاهی به احساس خود و توانایی خنثی کردن احساسات منفی با استفاده از روش های درازمدت و کوتاه مدت.

 7. مهارت تصمیم گیری:
فرد بتواند از میان گزینه های موجود انتخابی که بیشترین منفعت و کمترین زیان را دارد، داشته باشد.

 8. مهارت حل مسئله: 
پی بردن به این موضوع که هر مشکل راه حل های متعددی دارد و برای حل هر مسئله ابتدا باید آن را تعریف کرد، راه حل های موجود را سنجید، سود و زیان هر راه حل را تعیین کرد و سپس بهترین راه حل را در بهترین زمان و شرایط ممکن عملی کرد.

 9. مهارت تفکر انتقادی:
تفکری که محور اساسی آن، نقد کردن و ارزیابی فکر، پدیده ها و افراد است نه قضاوت کردن آن ها.

 10. مهارت تفکر خلاق:
توانایی ارائه ی پاسخ های متعدد به یک موقعیت، خلق ایده های تازه و غیرعادی، تصویر سازی ذهنی و ارزیابی یک موضوع از جوانب و زوایای مختلف( تفکر روانگر)

روانشناس بالینی کودک و نوجوان

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader