true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
پنجشنبه های علمی دشتستان بزرگ/

دشتستان بزرگ- اعظم معارفی: بـا توجـه بـه آسـیب پذیری مغز در هیپوگلیسمی(کاهش قند)طولانـی، غلظـت گلوکز در خون باید با سرعت هر چـه بیشـتر بـه حـد طبیعی برگردانده شود و نیز از عـود حملـه ها پیشگیری گردد. اکثر حمله های خفیف تـا متوسط هیپوگلیسمی به خوبی با مصرف گلوکز خوراکــی بــه تنهایــی یــا مــواد غذایــی حــاوی کربوهیدارت مانند آب میوه، نوشیدنی شیرین، شیر، نـبات، بیسـکویت یا مصرف وعده غذایی، قابل درمان است.

نگذارید قند خونتان بیفتد
مهم‌ترین نکته در پیشگیری از افت قند خون، شناسایی علت آن است؛ یعنی اگر ناشی از عوامل روحی باشد، افت قند خون واقعی محسوب نمی‌شود و با راهکارهای ساده تغذیه‌ای و کمی استراحت رفع می‌شود و در صورتی که ناشی از بیماری قند باشد نیز راهکارهایی دارد که متخصصان غدد به بیمارانشان توصیه می‌کنند.
روند درمان، در هر دو گروه تقریبا یکسان است، ولی در افراد دیابتی معمولا افت قند خون از عوارض درمان است و باید تغذیه و میزان داروهای بیمار تعدیل شود و به بیمار آموزش‌های لازم برای پیشگیری از آن داده شود، ولی در بیماران غیردیابتی باید علت زمینه‌ای مشخص و به سرعت برطرف شود. به خاطر داشته باشید که علائم افت قند خون و عوارض آن در افراد دیابتی و غیردیابتی تفاوت چندانی نمی‌کند، ولی افراد دیابتی معمولا به علت مصرف دارو یا انسولین در خطر بیشتری برای افت قند خون قرار دارند و باید نسبت به عوارض ناشی از آن بسیار هوشیار و پیگیر باشند.

علایم کاهش قند خون:
کاهش قند خون علائم خاصی را ایجاد می‌کند که معمولا خود فرد به‌خصوص افراد دیابتی تحت‌درمان می‌توانند آن را تشخیص دهند؛ از جمله ضعف، بی‌حالی، سرگیجه، تپش قلب، تعریق و لرزش دست‌ها. این علائم به این معنی است که قند خون فرد از حد طبیعی پایین‌تر رفته است و باید به سرعت یک ماده غذایی شیرین مثل شربت، آب نبات یا قند و … مصرف کند. در غیر این صورت ممکن است بعد از مدتی دچار کاهش سطح هوشیاری شود و حتی به کما برود. بیماران دیابتی حتما باید این علائم را بشناسند و به آن اهمیت بدهند.
نتیجه دستگاه قند خون با نتیجه آزمایشگاه چه فرقی دارد؟
تشخیص دیابت نباید با استفاده از این دستگاه‌ها صورت بگیرد بلکه باید حتما آزمایش خون داده شود، یعنی مریض باید به آزمایشگاه مراجعه کند تا از خون وریدی‌اش نمونه‌گیری شود. دستگاه‌های قند خون معمولا از خون نوک انگشت استفاده می‌کنند. این خون از طریق مویرگ‌ها گرفته می‌شود و کامل است یعنی هم دارای سلول است و هم مایع پلاسما، درحالی که آزمایشگاه سلول را از خون جدا می‌کند و فقط میزان قند خون (گلوکز) پلاسما یا سرم خون وریدی را نشان می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود میزان قند خونی که دستگاه‌ها نشان می‌دهند  از آزمایشگاه کمتر یا بیشتر باشد. علاوه براین عواملی چون کالیبراسیون دستگاه، درجه حرارت محیط و میزان حجم خونی که روی دستگاه گذاشته می‌شود هم می‌توانند روی نتیجه تاثیرگذار باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که با گلوکومتر قندشان را چک می‌کنند حتما  به آزمایشگاه نیز مراجعه کنند و نتیجه دستگاه را با میزان قندی که آزمایشگاه نشان می‌دهد مقایسه کنند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader