true

ویژه های خبری

true
    امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اولویت دادن به فرهنگ سازی در ورزش همگانی، معتقد است که توسعه ورزش همگانی در رشد جامعه در زمینه‌های مختلف موثر خواهد بود.

به گزارش دشتستان بزرگ- حمید آقا علی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اهمیت توسعه ورزش همگانی را می‌توان در چندین بعد بررسی کرد. یکی از ابعاد مهم آن سلامت جامعه و افراد آن است. زمانی که مردم جامعه سالم باشند هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد و همین کاهش هزینه‌ها باعث بهبود اقتصاد کشور و کمک به آن می‌شود، علاوه بر این زمانی که افراد جامعه سالم باشند کشور منبع نیروی انسانی سالم دارد که این نیروی انسانی می‌تواند به رشد جامعه بپردازد.

وی درباره زیرساخت‌های صورت گرفته در ورزش همگانی گفت: ورزش همگانی زمانی محقق می‌شود که ما زیر ساخت‌های درست داشته باشیم. از کودک گرفته تا یک کهن سال بتوانند ورزش کند و ما هنوز به توسعه زیرساخت‌ها نسبت به کشورهای پیشرفته خیلی فاصله داریم به عنوان مثال پارک‌ها یکی از زیر ساخت‌ها می‌باشد و افراد جامعه چه خانم‌ها و چه آقایان باید بتوانند با حداقل امکانات و بیشترین امنیت ورزش کنند.

وی افزود: زیر ساخت‌ها می‌تواند به ورزش همگانی کمک شایانی کند. ما امروزه برای آقایان دچار کمبود وسایل ورزشی و برای خانم‌ها هم با محدودیت زیادی روبرو هستیم. فضای ورزشی خصوصی هم که هزینه‌ی بالایی دارد و بخش زیادی از جامعه توان پرداخت آن را ندارد و نمی‌توانند در فضای خصوصی هم ورزش کنند پس باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای باشد که بتوان به راحتی وبا هزینه کم به آن دسترسی داشت.

وی با بیان اینکه "شهرداری‌ها می‌توانند کمک قابل توجهی کنند" افزود: اگر انصاف داشته باشیم کارهای زیادی شده ولی چون ما فاصله زیادی با وضع مطلوب داریم هنوز هم مشکلات وجود دارد و جوابگو نیاز مردم نیست. سازمان‌های ورزشی، فدراسیون‌ها، اداره کل تربیت بدنی و وزارت ورزش هم می‌توانند به توسعه زیر ساخت‌ها کمک کنند.

وی افزود: از همه مهم‌تر در بخش توسعه ورزش همگانی می‌توان به سازمان‌های خصوصی اشاره کرد که این سازمان‌ها باید امکانات ورزشی را ارزان قیمت در خدمت مردم قرار دهند ولی متأسفانه فاصله‌ی ما با استانداردهای جهانی خیلی زیاد است.

آقاعلی نژاد گفت: چاقی فوق‌العاده وحشتناک در جامعه و حتی در دبستان‌ها وجود دارد و متأسفانه این آمار روز به روز افزایش پیدا می‌کند که این باعث بیماری‌های زیاد و مرتبط با چاقی شده است که باید آن را خیلی جدی گرفت.

آقا علی‌نژاد درباره‌ی فرهنگ ورزش همگانی گفت: فرهنگ ورزش بین افراد جامعه جا نیفتاده است و همگی بهانه‌ی نداشتن وقت را می‌آوردند. ورزش باید جزئی از زندگی باشد مانند غذا و آب خوردن ولی دید مردم نسبت به آن به عنوان جز جدانشدنی از زندگی نیست و باید به گونه‌ای فرهنگ سازی و دانش افزایی شود که اهمیت آن از سن کودکی تا کهن سالی برای مردم موضوعی روشن باشد و بعد می‌توان فکر زیر ساخت‌ها بود.

وی افزود: باید از کشورهایی مثل فنلاند که شاخص توسعه ورزش همگانی است الگو بردای کرد که به ازای هر فرد جامعه چه مقدار فضای ورزشی دارند و کدام بخش‌های جامعه فعال‌تر هستند.

وی در آخر خاطر نشان کرد: اول فرهنگ سازی باید صورت پذیرد و بعد فکر توسعه زیرساخت‌ها باشیم و متأسفانه ما در زمینه فرهنگ سازی هیچ کاری نکردیم به عنوان مثال صدا و سیمای ما چه مقدار تبلیغ مواد خوراکی مضر مثل چیپس، پفک و … می‌کند و در مقابل چه مقدار مردم را به ورزش تشویق می‌کند؟ معتقدم که صدا و سیما و رادیو ما که یک وسیله مناسب برای فرهنگ سازی هستند در این کار کوتاهی کردند همانطور که بخش‌های موظف به تشویق مردم و کار فرهنگ سازی اهمیت کمی به این موضوع مهم و جدی می‌دهند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader