| ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
|---|---|---|---|---|---|---|
| « مهر | ||||||
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
- ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت درج خبر:۱۳:۰۵
- بدون دیدگاه
حذف چین از زنجیرههای تامین خودروساز آمریکایی
منابع آگاه اعلام کردند که جنرال موتورز به چندین هزار تامینکننده خود دستور داد تا زنجیرههای تامین را از قطعات چینی پاکسازی کنند.
به گزارش دشتستان بزرگ ، منابع آگاه اعلام کردند: مدیران جنرال موتورز به تامینکنندگان گفتهاند که باید برای مواد اولیه و قطعات خود، جایگزینهایی برای چین پیدا کنند و در نهایت، زنجیرههای تامین را به طور کامل از چین، خارج کنند. برخی از منابع آگاه اعلام کردند: این خودروساز برای برخی از تامینکنندگانش، ضربالاجل ۲۰۲۷ را تعیین کرده است تا روابط تامین خود را با چین قطع کنند.
این منابع افزودند: جنرال موتورز در اواخر سال گذشته، این دستورالعمل را به برخی از تامینکنندگان اعلام کرد اما این تلاش در روزهای اولیه تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، فوریت تازهای به خود گرفت. به گفته این منابع، مدیران جنرال موتورز گفتهاند که این بخشی از یک راهبرد گستردهتر برای بهبود تابآوری زنجیره تامین شرکت است.
تنشهای ژئوپلیتیکی میان آمریکا و چین، مدیران خودرو را در طول سال ۲۰۲۵ در حالت ارزیابی سریع قرار داد. تعرفههای مکرر و متناوب دونالد ترامپ و وحشت صنعت خودرو از تنگناهای احتمالی در تامین عناصر خاکی کمیاب و کمبود تراشهها، باعث شد که شرکتهای خودروسازی در روابط خود با چین که مدتهاست منبع مهمی برای قطعات و مواد اولیه است، تجدیدنظر کنند.
این تلاش جنرال موتورز، قطعات و موادی را هدف قرار میدهد که در خودروهای تولید شده در آمریکای شمالی این شرکت استفاده میشوند. این خودروساز پیش از این نیز جزو فعالترین شرکتهای خودروسازی در کاهش وابستگی به چین برای مواد باتری و تراشههای رایانهای بوده است.
آمریکا و چین پس از دیدار اواخر اکتبر میان دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینیاش، توافق کردند که برخی از تعرفهها و موانع صادراتی را لغو کنند.
تامینکنندگان قطعات و خودروسازان، پیش از این زنجیرههای تامین خود را از چین خارج کرده بودند تا از تعرفههای وضع شده در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، اجتناب کنند.
چین در آوریل، صادرات قطعاتی را که حاوی عناصر خاکی کمیاب هستند و به طور گسترده در داخل خودروها استفاده میشوند، محدود کرد و شرکتهای خودروسازی را به سمت ذخیره قطعات سوق داد. چین در اکتبر، محدودیتهایی را برای فروش عناصر خاکی کمیاب، بیشتر اعمال کرد.
نگرانیها در مورد اختلالات احتمالی کارخانهها در اواخر ماه گذشته، با توجه به اختلاف تجاری و مالکیت معنوی میان چین و دولت هلند بر سر شرکت تراشه سازی «نکسپریا»، دوباره شعلهور شد.
بر اساس گزارش رویترز، تغییر مسیر زنجیرههای تامین به خارج از چین میتواند برای تامینکنندگان قطعات، پرهزینه و پیچیده باشد. مدیران تامینکنندگان اظهار کردند: چین در برخی از حوزههای زنجیره تامین خودرو مانند روشنایی، الکترونیک و سازندگان ابزار و قالب که قطعات سفارشی را میسازند، چنان مسلط شده که یافتن جایگزین برای آن دشوار است.
انتهای پیام
دیدگاه ها