true

ویژه های خبری

true
    امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: «مدرسه بدون کفش» از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورها مطرح شده و برخی از آنها هم این طرح را به‌عنوان تجربه‌ای موفق معرفی کرده‌اند.مدرسه بدون کفش این بار سر از بخش محروم «مهربان» در شهرستان سراب آذربایجان‌شرقی درآورده است؛ منطقه‌ای که بیش از ۸ هزار نفر جمعیت دارد و مدارس روستایی آن محرومیت‌های زیادی دارند.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ حسن خلیل‌زاده، مدیر-آموزگار مدرسه روستای «کهدلان» به همشهری می‌گوید: «این طرح هم از نظر بهداشتی و هم از نظر روحی و روانی خیلی خوب است. بچه‌ها انگار نگاه تازه‌ای به مدرسه پیدا کرده‌اند و یک نوع حس در کنار خانواده بودن‌ دارند.»

بهاره نامجو، مدیر‌آموزگار مدرسه روستای «زنجیل‌آباد» هم با بیان اینکه مدرسه این روستا از ۲۰روز پیش مفروش شده است به همشهری می‌گوید:‌ «مدرسه ما دیوار نداشت و از سوی دیگر در فصل سرد مجبور بودیم چندبار به‌دلیل چسبیدن گل و لای به کفش بچه‌ها مدرسه را تمیز کنیم. اما مفروش کردن و در عین حال ساخت دیوار از طرف یک خیر، موجب شد بچه‌ها حسی مانند در خانه بودن داشته باشند. به‌نظر می‌رسدهمبستگی‌شان بیشتر شده و این حس و حال و راحتی ۱۲دانش‌آموز مدرسه که از مهد کودک تا ‌ ششم ابتدایی در یک کلاس درس هستند روی روند یادگیری‌شان هم تأثیر گذاشته است.»

تجربه مدرسه بدون کفش در بسیاری از کشورها اجرا شده است. محققان دانشگاه بورنموث انگلستان به سرپرستی پروفسور استفان هپل در ‌تحقیقاتی گسترده در ۲۵کشور جهان و در بیش از ۱۰۰مدرسه در مدت ۱۰سال دریافتند دانش‌آموزانی که کفش خود را در ابتدای ورود به ساختمان مدرسه از پا درمی‌آورند بیشتر احتمال دارد که زودتر به مدرسه بروند و دیرتر از آن خارج شوند. مطابق این تحقیق این دانش‌آموزان به‌طور میانگین روزانه حدود نیم ساعت بیش از دیگران علاقه به مطالعه از خود نشان می‌دهند و پیشرفت تحصیلی بیشتری هم دارند.

منبع: همشهری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader