true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- علیرضا رهسپار: پایگاه خبری تحلیلی دشتستان بزرگ در روزهای سه شنبه به معرفی هنرمندان این شهرستان پرداخته و با انجام مصاحبه یا ارائه مطالبی، در راستای شناساندن این هنرمندان، اقدام می کند.
این هفته به مناسبت دومین سالروز درگذشت استاد خوشنویسی دشتستان، شما را دعوت می‌کنیم به خواندن زندگینامه و کارنامه کاری یکی از هنرمندان موفق دشتستان که خواندن آن، خالی از لطف نیست.

 

شادروان استاد حمید شاه حسینی، هنرمند پیشکسوت و مسئول و مدرس انجمن خوشنویسان برازجان

پیشرفت هنرخوشنویسی برازجان و دشتستان مرهون زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر هنرمندانی است که بدون هیچگونه چشم داشتی و تنها با هدف اعتلای هنر خوشنویسی، این هنر اصیل ایرانی، اقدام به آموزش این هنر به نسل جوان این مرز و بوم نموده اند.
هنرمندانی که با عشق و علاقه، همه مرارت ها و سختی ها را به جان خریدند تا هنرخوشنویسی زنده و پایدار بماند.
زنده یاد استاد حمیدشاه حسینی یکی از این هنرمندان متعهد و دلسوز جامعه هنری دشتستان بود. من افتخار آشنایی با این استاد بزرگوار و پرتلاش را از سال ۱۳۶۸داشتم و شاهد زحمات ایشان در راه اندازی انجمن خوشنویسان شعبه برازجان و آموزش علاقه مندان به این هنر بودم.

در آن سالها تعداد هنرمندان خوشنویس دارای مدرک ممتاز در برازجان و شهرستان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، ولی با همت و آموزش این استاد پرتلاش، در حال حاضر شاهد پیشرفت بسیار عالی این هنر هستیم و بیش از ۲۵ هنرمند دارای مدرک ممتاز و فوق ممتاز و یک نفر استاد (خانم شیرین محمدکرمی) از برکات و تلاش های این شادروان می باشد.

در ادامه معرفی این استاد را به قلم خودشان می خوانیم، برای روح این استاد بزرگوار و فرزانه، از خداوند منان طلب آرامش و مغفرت می‌نماییم.

(معرفی هنرمند باقلم خودشان)

اینجانب حمیدشاه حسینی فرزند شهریار، متولد شهریورماهِ  ۱۳۴۰ در شهر برازجان، دوران تحصیلات ابتدایی تا دیپلم را در برازجان گذراندم.

دبیر بازنشسته ی ادبیات فارسی و هنر مدارس راهنمایی برازجان بودم.

سال ۱۳۴۶ خورشیدی شادروان جناب آقای اکبرزاده اولین استادی بود که مرا شیفته‌ی خط کرد. زمانی که من کلاس اول بودم، برای مشق کلاس، با مداد، مشقی نوشتم که موجبات تشویق استاد و همکلاسی‌ها گردید و از همان زمان، شرر یادگیری خط و خوشنویسی در ناخودآگاه من زده شد.

من از کلاس سوم ابتدایی با اندام هندسی و بسیار زیبای خط نستعلیق با نگاه کردن به عنوان های کتب درسی همانند تاریخ و جغرافیا، ریاضیات، فارسی، هندسه و … آشنا و شیفته ی این هنرِ قدسی و ایرانی شدم و از همان زمان با تهیه‌ی یک نی و مرکب بدونِ استاد و بسیار دیم، از عناوین این کتابها و متن های کتاب های درسی که همگی با قلم نی کتابت شده بود، مشق هایی می کردم.

از کلاس پنجم ابتدایی یعنی سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۵۷ در مسابقات شهرستان برازجان و استان بوشهر شرکت می کردم و ظاهرا از آنجایی که داوران محترم آن موقع هیچ اطلاعی از خط و خوشنویسی نداشتند، دارای رتبه ی اول می شدم و در همه‌ی اردوهای دانش آموزی آن سال ها پای ثابت بودم.


در اردیبهشت ماهِ سال ۱۳۵۷ در مسابقات هنرمندان استان های جنوبی ایران که در کرمان برگزار می شد هم شرکت کرده و به رتبه ی دوم در بین هفت استان رسیدم.

استادانی که افتخار شاگردی آنان را داشته ام:

* شادروان استاد سیف اله یزدانی بصورت مقطعی در اردوهای هنری رامسر درسالهای۵۳ ، ۵۴

* شادروان استاد حمید دیرین چند جلسه اشکال گیری در شیراز

* استاد ارجمند جناب صداقت جباری بطور مکاتبه ای ازسال ۶۴ تا ۶۷ در خط نستعلیق

* استاد محمد حیدری و رفیعی فراهانی در خط شکسته ی نستعلیق درسال ۱۳۶۷

* اخذ مدرک ممتاز و فارغ التحصیل از انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۶۹

سوابق هنری و مسئولیت ها:

– مؤسس انجمن خوشنویسان شعبه ی برازجان که با همکاری و همیاری صمیمانه دفتر وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برازجان در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد که شاید جزو اولین تشکل های هنری سیستمایک در استان بوشهر می باشد.

– مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران از سال ۱۳۷۰ تا سال ( ۱۳۹۶ )

– پرورش دهنده ی ده ها هنرجوی خوشنویسی در شهر برازجان و شهرستان دشتستان

– فارغ التحصیل شدن چندین نفر از شاگردان اینجانب در دوره های ممتاز و فوق ممتاز در برازجان طی این سالها

– افتخارشاگردی حضرت استاد جناب آقای امیرخانی بیست جلسه در دو سال (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)

که تاکنون این شاگردی بصورت غیرحضوری با مشق کردن های نظری از شیوه و مکتب ویژه ی استاد ادامه دار می باشد که بهره و استفاده های فراوانی برده و خواهم برد.

نمایشگاه ها:

– شرکت در چندین نمایشگاه گروهی خط انجمن خوشنویسان ایران در بوشهر (۱۳۷۲) ، شهرکرد ( ۱۳۷۷) ، بابل ( ۱۳۷۹ )

– شرکت در نمایشگاه خط بزرگداشت حضرت استاد غلامحسین امیرخانی بهمن ماه ۱۳۹۴ تهران

– شرکت در نمایشگاه خوشنویسی بمناسبت هفته ی خلیج فارس در بوشهر

– شرکت در نمایشگاه جمعی از اساتید خوشنویسی شهرستان کنگان و جم ۱۳۹۵

– برگزاری چند نمایشگاه خط با استادان و هنرجویان برازجان در سال‌های گذشته
شادروان استاد حمیدشاه حسینی در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۴۰۰ در حین کوهنوردی در شیرکوه یزد بر اثر ایست قلبی جان به جان آفربن تسلیم نمود و جامعه هنری دشتستان و استان را غرق در غم و ماتم نمود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader