true

ویژه های خبری

true
    امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- اسماعیل سیاح*: شهید باکری در برابر گلایه و ناسزای آن پیرزن گرفتار در سیل با سعه صدر و بردباری آستین بالا می زند و با خشوع و تواضع در برابر گلایه و ناسزا، بدون آنکه خم بر ابرو بیاورد یا حتی شکایتی کند، خاشعانه رفتار کرده و تا زانو در گِل لای …
آن شهید نمونه اخلاق و مردمداری و فرزند امام و سرباز ولایت بود. اینگونه اخلاق باید الگویی باشد برای دیگر مسئولان و مدیران امروزی.

قریب به یکسال اندی است که جناب مرتضی قدوسی کرسی و سکان مدیریت شهری برازجان را دست گرفته و عملکرد وی در زمینه شهرداری تاکنون با گلایه ها، انتقادات و نارضایتی هایی همراه بوده است، گلایه هایی از سوی مردم و جمعی از فعالان اجتماعی که مطالبه گری را از جمله حقوق خود می دانند، چنان چه رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نیز در بخشی از سخنان خود می فرمایند: ” مطالبه گری، طبعا نوعی اعتراض و تاکید بر رفع مشکلات و نقایص موجود است.”

لذا نباید مسئولین از نقد و پرسشگری مردم ناراحت شوند و حتی نسبت به آن، موضع گیری کنند.

اگر بخواهیم عملکرد این شهردار را در بحث انتقادپذیری مورد بررسی قرار دهیم، کشاندن پى در پى فعالان اجتماعى و مطالبه گران دلسوز شهر توسط آقاى قدوسى به دادسرا و دادگاه به جرم انتقاد سازنده و برشمردن ایرادات کار که باعث اختناق و ترس از انتقاد توسط صاحبنظران شده و این روش در هیچ دوره اى سابقه نداشته است!

آیا بهتر نیست جناب شهردار و وکلایش بجای حضور در دادگاه و شکایت علیه مردم، زمان و وقت خود را خدمت به مردم کنند و رفع ایرادات کارشان؟

در این راستا می توان گفت نقدهای عملکردی بر مواردى از پروژه هاى داراى ایراد و اشکال فنى و اصولى زیر است:

١_ قلع و قمع غیرضرورى و مأیوس کننده درختان بومى و تنومند و قدیمى بلوارها و فضاهاى سبز که کاهش سرانه سبز در این اقلیم کم آب و خشک را در پى داشته و سایه بان از سر مردم برداشته و سنگ و موزائیک و درختان غیربومى مثل انجیر جایگزین آن شده براى مثال پارک کشتکار و پارک خیابان دانش آموز و بلوار جنب میدان شهردارى تا انتهاى خیابان سازمانى.

٢_ نصب تیربرق هاى کوتاه سه مترى در بلوار که هم شکوه و عظمت بلوار را از بین برده و هم نور مهتابى آن باعث اذیت شدن چشم راننده مى شود و هم در صورت رشد و ارتفاع گرفتن درختان اطراف، این تیرهاى سه مترى پوشیده می شود؛ بطوری که اینگونه تیرها مناسب پارک و فضاى سبز بوده و تیر روشنایى با ارتفاع حداقل ۶ مترى مثل بلوار شریعتى مناسب بلوارهاى شهر می باشد. با تابش نور عمودى بر خیابان که متاسفانه مردم این شهر سالیان سال باید این تیرهاى کوتاه پارکى و نور نامناسب آن را تحمل کنند چرا که هزینه هاى گزافى از بیت المال بابت آن پرداخت شده است.

٣_ طراحى و نصب المان میادین با ابعاد نامتقارن و نامتناسب با وسعت این میادین، مانند المان آهنى و بتنى با ابعاد بزرگ در میدان ٩ دى که متناسب با وسعت میدان نیست و جلو دید عابر و راننده را نیز گرفته و اینکه به لحاظ جنس آهنى آن در رطوبت و شرجى دوامى ندارد؛ بهتر بود المانى با ابعاد کوچکتر که هزینه کمترى هم داشت طراحى و نصب مى شد.
همچنین المان مقبره حافظ که هم از نظر اندازه سازه با مساحت میدان و هم ارتباط نداشتن آن به شهر برازجان آنهم در یکى از مهمترین میادین شهر مناسبت ندارد و بجاى مقبره خواجه حافظ شیرازى در میدان کارگر سابق، جا داشت مجسمه آیه الله مجاهد برازجانى صاحب فتواى جهاد علیه استعمار از آن میدان پرت جابجا و در این میدان پرتردد نصب مى شد تا تمثال این شخصیت پرافتخار محلى همیشه در دید و ذهن مردم این شهر قرار داشته باشد و این میدان در مجاور پژوهش سرا به نام آیه الله مجاهد نامگذارى
و مقبره حافظ با قبر آن بزرگوار در یک بوستان قرار می گرفت که علاقمندان امکان حضور پاى آن را داشتند و با عکسى و گردشى از این ماکت مستفیض مى شدند.

۴_ اطراف میادین نرده هاى سنگى سفید از کف خیابان کار شده که با برخورد وسایل نقلیه خصوصاً موتور سوارها شکسته و از جا در مى آیند؛ کار فنى این بود که ابتدا با ارتفاع ٢٠ تا ٣٠ سانتر یک رینگ بتنى ساخته و سپس این سنگهاى گرانقیمت بالاى آن قرار مى گرفت.

۵_ نصب تندیس خیام شاعر رباعى سرا با نماد نجوم و کهکشان که به ابوریحان بیرونى اختصاص دارد در یکى از میادین مهم باعث تعجب و سردرگمى نظاره گران شده است!

۶_ نصب چراغ هاى قرمز در پرتردد ترین خیابان شهر یعنى خیابان شهیدچمران (بیمارستان) که باعث ترافیک کلافه کننده شده و عدم اهتمام در بازگشایى خیابان موازى این خیابان یعنى شهید نجفى که خیابان شورا را به خیابان ماحوزى وصل و از بار ترافیک مى کاهد و عدم بازگشایى خیابان دلگشا با وجود خریدارى تعدادى املاک در مسیر آن در زمان شهرداران سابق و بطور کلى بى برنامگى در اجراى پروژه هاى مهم و تأثیرگذار شهرى با وجود حجم بالاى بودجه هاى واریزى به حساب شهردارى برازجان که در هیچ دوره اى سابقه نداشته است.

۷_ تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانى صرفاً براى مطالعه طرح زیر گذر مرکز شهر که با وجود پروژه هاى ضرورى بر زمین مانده و هیچ توجیه مطالعاتى و اجرایى براى شهر برازجان نداشته و ای کاش معلوم مى شد این مُزد با چه پارامترى تعیین و به چه کسى و یا کسانى بابت چه امورى پرداخت شده یا مى شود.

۸_ عدم برگزارى منظم نشست خبرى با اصحاب رسانه و جلسه پرسش و پاسخ با مردم و ارائه بیلان عملکرد و شفاف سازى مالى و گزارش مالى بودجه هاى پرداختى و هزینه کردها و توجیه ضرورت طرح ورود اراضى به محدوده شهر.

۹_ لزوم شفاف سازی و ارائه گزارش دقیق و مفصل در مورد تملک دارایى ها اعم از منقول و غیرمنقول به نام شهردارى که اعتبارات نیز بدان تخصیص یافته و سرمایه گذارى ضرورى بحساب و در آینده مشمول ارزش افزوده نیز مى شود.

۱۰- لزوم شفاف سازی در خصوص برگزاری مناقصه در بحث تابلوهای کار شده در ورودی برازجان از سمت جاده شیراز که هزینه ای بالغ بر چند میلیارد داشت.

۱۱- لزوم شفاف سازی در خصوص پیگیری در بحث حقوقی ساختمان پزشکان و بلاتکلیفی وضعیت این پروژه چرا که ابهامات و سوالاتی وجود دارد.

١٢_ پیاده راه سازى معابر عمومى با فراز و نشیب هاى بسیار که با احتیاط باید بر روى آن راه رفت؛ که عدم مهارت استاد کار آن در اجراى آن مشهود است.

و اما شهر برازجان در بحث توسعه و پیشرفت شهری و اصول شهری در جایگاه خوبی قرار ندارد و دلیلش عدم برنامه ریزی و نداشتن راهکار و برنامه محور بودن است؛ که با وجود بودجه بى سابقه اختصاص یافته در این دوره ولى طرحهاى کلان و تأثیرگذار وجود ندارد.

*فعال اجتماعی استان بوشهر

دیدگاه ها

5 پاسخ به “نقدی بر عملکرد میدانی شهردار برازجان  ”

  1. حمیدرضا حیدری گفت:

    با سلام
    لطفاً اگر نظری دارید ابتدا دانش خود را در مورد معماری و مبلمان شهری ارتقاع دهید و سپس قلم به انتقاد بگشاید. اصلاحات انجام شده در سطح شهر نه امروز بلکه چند سال پیش میبایست انجام میشد ولی این اقدام توسط شهردار یحاذق و خوش ذوق بنام مهندس قدوسی انجام شد. من به عنوان یک شهروند از عملکرد شهردار برازجان بسیار راضی هستم و دست او را به گرمی میفشارم.

  2. باصولی گفت:

    چرا رسانه ها در خصوص انتقاد این آقای شهردار سکوت کرده و مطالب لازم رو منتشر نمی کنند؟ سرنوشت حافظ چه شد؟ چرا باید سکوت کرد و یا هیچ واکنش در خصوص وضعیت موجود منتشر نشود؟ با اعتبار کلانی که وارد شهرداری شده آیا چهارتا بلوار احداث کردن و ۶ تا درخت قطع کردن کافیست؟؟؟؟؟ رسانه ها تا کی سکوت؟

  3. m گفت:

    واقعا جای بسی تاسف که یکی از مسؤلین هم که پای کار هستند مورد انتقاد قرار بگیرند ای کاش ریز بینی به نفع مردم‌ بود نه نظر خصمانه.. برای آقای سیاح بسیار متاسفم

  4. علی نوشادی گفت:

    دمت گرم
    بالاخره یکی جرات کرد به قدوسی نقد کنه
    یکی نابود سکوت رو شکست
    هیچ وقت نباید در خصوص عملکرد مسئولین نقد را کنار گذاشته یا بی خیال شد
    بی خیالی انزوای شهر را در پی دارد
    سکوت نکنید

  5. شهروند مسئول گفت:

    مرتضی قدوسی الان شکایات میکنه شانس آوردی به تعطیلات خوردی مگرنه سابقه شکایتش از منتقدین رو دیدیمه تا حالا ندیده شهرداری این جوری شکایت کنه هر کسی گلایه میکنه می ره سرش شکایت میکنه وو وکیل می گیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader