true

ویژه های خبری

true
    امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ؛ با پایان شهریور ماه، دغدغه تهیه وسایل مورد نیاز تحصیل، ذهن خانواده دانش آموزان را درگیر می کند.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ یکی از مشکلات این روزهای خانواده های دانش آموزان دشتستانی، تهیه کتب درسی کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم از متوسطه دوم بوده است.

موضوعی که حکایت های جالبی داشته و مشکلاتی را ایجاد کرده است, گویا طبق قانون، مدارس باید کتب درسی دانش آموزان را توزیع کرده که اینبار آموزش و پرورش دشتستان، توزیع آن را تنها به یکی از فروشگاه های نوشت افزاری شهر برازجان سپرده است، مغازه ای که به تنهایی توان توزیع آن را نداشته و در روزهای گذشته شاهد تجمع اولیای دانش آموزان و اعتراض به چنین اقدامی در شهر بوده ایم.

به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان در دشتستان، حجم توزیع کتب درسی در این شهرستان نیز بالا بوده و متاسفانه همزمان شدن آن با بازگشایی مدارس و تعلل برای تحویل کتاب در زمان مناسب به فروشگاه،  فریاد مردم را بلند کرده است.

از طرفی نیز گویا طبق قانون هزینه ۳منگنه برای هر کتاب درسی ۹۰۰تومان بوده و فروشگاه موظف بوده که کتاب ها را با قرار دادن در کیسه پلاستیکی با نرخ مذکور به مشتری خود تحویل دهد، طبق اطلاعات بدست آمده نماینده آموزش و پرورش دشتستان با استفاده از دستگاه کارتخوان در فروشگاه توزیع کننده کتاب حضور یافته و برای هر کتاب درسی ۱۰۰۰تومان به منظور منگنه دریافت می کند، اکثر کتاب ها دو منگنه زده شده و برخی نیز سه منگنه دارند.

خانواده هر دانش آموز باید هر کدام از کتاب های خود را با دارا بودن ۳منگنه با هزینه کرد ۹۰۰تومان علاوه بر هزینه اصلی کتاب دریافت کند، به طور مثال هزینه کیسه پلاستیکی و ۳منگنه ۱۲کتاب می شود ۱۰۸۰۰تومان، در صورتی که اکنون برای ۱۲کتاب که بیشتر آن دو منگنه داشته ۱۲۰۰۰تومان گرفته می شود.

حال تفاوت در تعداد منگنه، هزینه منگنه، عدم توزیع کتاب توسط مدرسه، تعلل در تحویل کتب درسی به فروشگاه، حجم بالای استقبال از خرید کتاب، آغاز بازگشایی مدرسه و مهم تر از همه توزیع کتاب تنها در یک شعبه در شهرستان دشتستان، صدای مردم را بلند کرده است.

از سوی دیگر به دلیل نبود کتاب درسی دوره دهم متوسطه نیز بسیاری از دانش آموزان دشتستانی بدون داشتن کتاب، این روزها به مدارس خود سر می زنند!

از این رو دشتستان بزرگ، موضوع را از طریق اتاق اصناف و آموزش و پرورش دشتستان پیگیر شد.

رئیس اتاق اصناف دشتستان در این خصوص گفت: تصمیم چگونگی توزیع کتاب را آموزش و پرورش گرفته است.

روح ا… اسماعیلی افزود: آموزش و پرورش توزیع کتاب درسی را به فروشگاه الغدیر داده و ما تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی در حوزه توزیع کتاب نداشته ایم.

 

مدیر آموزش و پرورش دشتستان نیز در این خصوص به دشتستان بزرگ، گفت: توزیع کتاب درسی نسبت به قبل تغییر کرده است، ثبت سامانه ای برای کتاب از اردیبهشت ماه انجام شده و دانش آموزان مقطع ابتدایی بدون مشکل و از طریق سیستم اینترنتی مدارس ثبت نام شده و در موعد مقرر کتاب خود را دریافت کرده اند.

سیدحسن لواسانی فرد افزود: هرچند به جهت پهناوری دشتستان و بعضی مناطق کوهستانی به علت ضعف اینترنت و عدم استقبال به موقع اولیا در این زمینه، مشکل زیادی داشته ایم ولی در مقاطع متوسطه اول و دوم ثبت نام اینترنتی کتاب مشکلات جدی بیشتری داشته است.

وی اضافه کرد: مقطع متوسطه دوم بدلیل استقبال بسیار کم اولیا از ثبت به موقع و مشخص نبودن تکلیف بعضی دانش آموزان که نهایتاً چه رشته ای را انتخاب می کنند، همچنین عدم روشن بودن تکلیف دانش آموزان شهریوری، بسیاری از آنها جهت تهیه کتاب خود اقدام به ثبت نام اینترنتی نکرده و اغلب ازدحام اولیا برای تهیه کتاب در نخستین روز بازگشایی مدارس مربوط به ثبت نام دیر هنگام بوده و اماری که در سامانه توزیع کتاب نیز ثبت نشده است.

مدیر آموزش و پرورش دشتستان اذعان داشت: اولیا بی خبر از چنین فرآیندی بوده و با مراجعه به محل توزیع کتاب متوجه شده که حواله تحویل کتاب فرزندان آنها صادر نشده است.

لواسانی تصریح کرد: توزیع و تحویل کتاب در مقطع متوسطه که طبق دستورالعمل در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار گرفته بود، بی تردید با اشکالاتی مواجه بوده که از جمله آنها می توان به همین موضوع اشاره کرد، چرا فقط یک مکان برای عرضه کتاب در نظر گرفته شده در صورتی که آموزش و پرورش با دارا بودن سالن های متعدد، توانایی در نظر گرفتن مکان های متعددی به جهت تسهیل در مراجعه اولیا را داشت.

وی در ادامه گفتگو با دشتستان بزرگ، اظهار داشت: ضمن پذیرش این واقعیت، توضیح همکاران واحد خدمات در این خصوص به شرح زیر است، اولاً هر مکان و سالنی مجهز به سیستم های اینترنتی برای توزیع برخوردار نبوده و ثانیاً نگهداری کتاب در مکانهای مختلف، عوامل اجرایی بیشتری نیاز داشته که در شرایط بازگشایی و درگیر بودن همه عوامل خدماتی، این امکان فراهم نیست.

ماجرای منگنه کتاب چه بود؟

مدیر آموزش و پرورش دشتستان در خصوص منگنه کتاب ها نیز گفت: هزینه منگنه کتاب، فشار مضاعف بر دوش خانواده ها بوده و در واقع منگنه کتاب در زمان توزیع به هیچ عنوان نباید اجباری باشد.

لواسانی افزود: طبق روال هر ساله، اولیا به منظور نگهداری بهتر کتاب در طول سال تحصیلی، اقدام به خرید پلاستیک و منگنه کتاب کرده، به همین منظور و بر این اساس که زحمت اولیا را کمتر و مراجعه آنها به مغازه های دیگر برای منگنه کتاب را تسهیل کرده، اقدام به زدن منگنه و به قیمت واقعی کتاب اضافه شده است.

وی اضافه کرد: حال اقدام مذکور باعث اعتراض عده ای از اولیا شده است، اعتراض به حقی که هرچند به نیت کمک و تسهیل مراجعه واحد اولیا انجام شده، اما چون بدون هماهنگی صورت گرفته نباید تکرار شود.

مدیر آموزش و پرورش دشتستان در خصوص انتخاب تنها یک فروشگاه برای توزیع کتاب نیز گفت: به اعتقاد دایره خدمات آموزش و پرورش، این کتاب فروشی در طول سال تحصیلی همه جوره با این مدیریت همکاری داشته و در مقاطع مختلف امکانات لازم مانند کاغذ، لوازم جانبی کامپیوتر( مانند کاتریج و مرکب) را با سود کم و به شکل استقراض در اختیار مجموعه قرار داده است، به منظور جبران این تعامل، توزیع کتاب را به این واحد صنفی واگذار نموده تا بهره کمی از توزیع و سود ناشی از فروش وسایل جانبی مانند لوازم التحریر به ایشان برسد.

 

توزیع کتاب از طریق مدیران مدارس

لواسانی افزود: پس از ازدحام اولیه، در حال حاضر توزیع کتاب در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته و از آن فروشگاه سلب شده است.

وی اضافه کرد: در خصوص شلوغی درب این فروشگاه نیز با این که امکان ایجاد فضایی آرام نیز وجود داشت، اما دلیل اصلی آن ناشی از اعتراض یکی دو واحد صنفی بوده که چرا به آنها کتاب واگذار نشده است.

 

اعتراضات به وزارت کشیده شده است

مدیر آموزش و پرورش دشتستان اذعان داشت: یک واحد صنفی نیز متاسفانه از خانواده فرهنگی محسوب شده و طبق بررسی های صورت گرفته، وی در اولین گام به جای مشورت با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، اعتراض و شکایت خود را به وزارت متبوع ارسال نموده است!

لواسانی تصریح کرد: متاسفانه در رویداد چند روزه اخیر متوجه سهل انگاری بعضی مدیران از ابتدای فرایند ثبت نام تا زمان توزیع و تحویل کتاب بوده ایم، قطعاً در زمان مناسب با این مدیران برخورد می شود، قاطبه مدیران محترم بر اساس وجدان کاری و اشراف به شرح وظایف قانونی خود غالباً وظایف محوله را به نحو احسن انجام می دهند، اما در این فرآیند ردپای اهمال کاری و قصور تعدادی از مدیران مشخص شده که بی شک از دید مدیریت متبوع پنهان نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد مذکور ضمن اینکه زحمات چند ماهه همکاران خود را نادیده گرفته، خستگی را به تن برنامه ریزان باقی گذاشته و باعث هجمه های ناصواب عده ای مغرض به مجموعه خود شدند! 

مدیر آموزش و پرورش دشتستان در ادامه گفتگو با دشتستان بزرگ، گفت: مدیری که خود باید تسهیل گر کار مردم بوده و خطای احتمالی همکاران خود را پوشانده با انگشت اشاره به اداره متبوع، از خود سلب مسئولیت نموده است!

لواسانی افزود: طبق دریافت آخرین اطلاعات از سامانه ثبت و توزیع کتاب در مرکز استان، هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، بسیاری از مدارس در حال حاضر کتاب های دانش آموزان خود را تحویل گرفته و در حال توزیع کردن آن هستند.

وی اضافه کرد: چنانچه کمبودی از نظر کتاب درسی در هر مقطع احساس شود، بلافاصله با ثبت در سامانه، کتاب از انبار استان اخذ و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

 

دلیل واگذاری دوخت فرم مدرسه به تولیدی های خاص چه بود؟

مدیر آموزش و پرورش دشتستان در خصوص لباس فرم مدارس نیز به دشتستان بزرگ، گفت: مطابق دستورالعمل وزارتی و تاکید اداره کل متبوع عمل کرده و با دعوت اتاق اصناف و تولیدی های شهر برای اجرای پروسه دوخت روپوش مدارس اقدام شده است، سیاست وزارتی در این خصوص کمک به مدارس برای انتفاع از گردش مالی مطلوبی است که بین تولیدی های هر شهرستان و منطقه وجود دارد.

لواسانی افزود: موضوع مذکور از طرفی کمک به رونق تولید صنوف بومی و ایجاد اشتغال است، طبق قرارداد مقرر شده بود، بین ۷ تا ۱۰ درصد، سود فروش جمعی لباس فرم به مدارس و ادارات تابعه برای رفع کمبودها و مشکلات مالی خانواده های کم بضاعت و هزینه های جاری مدارس و ادارات مربوطه  لحاظ گردد.

وی اضافه کرد: طبق توافق بین صنوف و آموزش و پرورش این مبلغ به هیچ عنوان از جیب خانواده ها استحصال نشده و از سر جمع سود دوخت تولیدی ها پرداخت خواهد شد، کیفیت لباس، اندازه و قیمت هم بحث مفصلی صورت پذیرفته و توافق متعادل در همه زمینه ها انجام شده است. 

مدیر آموزش و پرورش دشتستان اذعان داشت: چنانچه در خصوص هر  بخشی از این قرارداد موردی ملاحظه گردیده یا تخلف احتمالی صورت گرفته باشد قابل رسیدگی است، ضمن اینکه اغلب مدارس از طرح استقبال ننموده و اجباری در این زمینه وجود ندارد.

 

جزییاتی از نحوه فعالیت سرویس مدارس

لواسانی در پاسخ به دشتستان بزرگ در خصوص سرویس مدارس نیز اظهار داشت: مطابق دستورالعمل وزارتی می بایست سرویس حمل و نقل دانش آموزی زیر نظر یک شرکت حمل و نقل شناسنامه دار درون شهری، با نظارت مجموعه ای از آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور، شورای شهر و تاکسی رانی انجام شده که به علت عدم وجود چنین شرکتی در برازجان، مسئولیت این پروسه به مدیران مدارس واگذار شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص موضوع مذکور، مقرر گردیده با هماهنگی اولیا و راننده های شرایط دار، سرویس ایاب و ذهاب، با رعایت  قیمت مصوب شورای شهر اقدام به خدمت رسانی نمایند.

مدیر امورش و پرورش دشتستان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در خصوص موضوع مذکور با نظارت کامل از اولیا شرایط راننده ها را مطالبه خواهد کرد، در خصوص قیمت مصوبی که شورای شهر به منظور دریافت حق الزحمه رانندگان از خانواده ها درنظر گرفته نیز، راننده ها مکلف به انجام آن بوده و اطلاعات تکمیلی در خصوص سرویس های ایاب و ذهاب از طریق مدیران مدارس قابل استماع خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader