true

ویژه های خبری

true
    امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: از زنانی که سوار بر الاغ‌های کرایه‌ای در حال عبور از خیابانی خاکی هستند تا بازارچه‌ای رمضانی در مسجد سپهسالار و تصویری از روز‌های باصفای لاله‌زار؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در عهد قاجار می‌بریم.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ این عکس‌ها را می‌توان بار‌ها و بار‌ها تماشا کرد و هر بار چیز‌های تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز چند زن را نشان می‌دهد که سوار بر الاغ از خیابانی خاکی عبور می‌کنند؛ در اطراف خیابان باغ‌هایی دیوارکشی‌شده و اثری از سردر یک عمارت دیده می‌شود. مردانی که سمت چپ دیده می‌شوند به احتمال زیاد چاروادارانی هستند که با الاغ‌هایشان کار جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دادند.

عکس دوم تصویری از یک کارگاه بافندگی است که در آن یک مرد و چند کودک مشغول کار هستند.

عکس سوم تصویری از حیاط مسجد سپهسالار است که (همانطور که بر روی خود عکس نوشته شده) در ماه رمضان تبدیل به بازارچه‌ای برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز مردم تبدیل شده بود.


عکس آخر یکی از قدیمی‌ترین و شاید حتی قدیمی‌ترین عکس از خیابان لاله‌زار باشد؛ لاله‌زار در اصل باغی بود که در خارج از محوطۀ حصار تهران قدیم در زمان فتحعلی شاه احداث شده بود. در همین زمان یک کاخ دو طبقه نیز در این باغ بنا شد که در این عکس قابل مشاهده است. در زمان ناصرالدین‌شاه به تدریج لاله‌زار سر و شکل خیابان پیدا کرد و در اطراف آن عمارت‌هایی ساخته شد. در این تصویر که مربوط به زمان ناصرالدین‌شاه است شکل و شمایل اولیۀ این خیابان قابل مشاهده است. با دقت در قسمت پایین تصویر، می‌توان چند کودک را دید که در حال نگاه کردن به دوربین هستند.

منبع: فرادید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader