true

ویژه های خبری

true
    امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهسا شفیعی: اگر یکی از مخاطبان همیشگی و قدیمی برترین‌ها باشید حتما با این سبک مقاله‌ها آشنا هستید. مقاله‌هایی که به بهانه طرح یک پرسش در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مانند ردیت نگاشته می‌شوند و مرور پاسخ‌ها می‌تواند زاویه‌ای جدید برای نگاه به موضوع فراهم کند.

بهانه نگارش این مقاله هم به همین منوال به پاسخ‌های این پرسش مربوط می‌شود:”به نظر شما چه کارهایی وجود دارد که زن‌ها به خاطر جنسیتشان برای انجامِ آن‌ها سرزنش و قضاوت می‌شوند؟” این پرسش خیلی زود پاسخ‌های فراوان و قابل توجهی عمدتا از طرف کاربران خانم دریافت کرد و قرار است پاسخ‌هایی با بیشترین بازخورد را با هم مرور کنیم.

شما کاربران برترین‌ها هم می‌توانید صرف نظر از جنسیت، در بخش نظرات به همین پرسش پاسخ دهید و به ما و بقیه کاربران بگویید به نظر شما زنان در ایران به خاطر انجام چه کارهایی صرفا به دلیل جنسیتشان بازخورد و واکنش منفی دریافت می‌کنند.

تراشیدن یا کوتاه بودنِ موی سر

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

به نظر من هنوز هم زنان تقریبا در تمام نقاط دنیا به خاطر موضوعاتی قضاوت می‌شوند که انجام همان کارها توسط مردها عادی محسوب می‌شود. برای نمونه هنوز هم اگر زنی موهای سرش را بتراشد و یا حتی در برخی نقاط دنیا اگر موهای سرش را خیلی کوتاه کند، باید منتظر نگاه‌های خیره و البته قضاوت شدن توسط غریبه و آشنا باشد.

از طرف کاربر u/Simulated_success

قضاوت شدن برای هر نشانه‌ای که از بالا رفتنِ سن خبر می‌دهد

حتما قبول دارید که حتی گفتنش هم مسخره و باورنکردنی به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که در بیشتر نقاط دنیا زنان حتی برای پیر شدن هم قضاوت می‌شوند. برای زنان هر نوع نشانه فیزیکی و ظاهری که حکایت از روندِ نرمالِ بالا رفتنِ سن داشته باشد، نوعی نقص محسوب می‌شود و از شما انتظار دارند دلیل خوبی برای پنهان نکردنِ آن داشته باشید.

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

برای نمونه هنوز اگر زنی دلش نخواهد موهای سفیدش را رنگ کند یا با هزاران کِرِم و ماسک به جنگِ تک‌تکِ چین و چروک‌های صورتش نرود، کاری غیرعادی کرده است و تقریبا همه از او انتظار ارائه توضیحی قانع کننده دارند.

از طرف کاربر u/pommeperi

جر و بحث کردن یا بالا بردنِ صدا در مکان‌های عمومی

نمی‌دانم برای شما هم همین‌طور است یا نه اما برای من بسیار پیش آمده که شاهد چنین موضوعی باشم. یک مرد می‌تواند در مکانی عمومی و شلوغ عصبانی شود، فریاد بزند، دستانش را به اطراف تکان دهد و حتی از الفاظ رکیک استفاده کند و همه طوری رفتار می‌کنند که انگار همه‌چیز عادی است اما کافی است یک زن ذره‌ای صدایش را بالا ببرد و آن وقت است که سرها به نشانه تاسف تکان می‌خورند و برچسب‌ها از هر طرف از راه خواهند رسید.

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

شاید اشتباه می‌کنم اما به نظر من هنوز در بیشتر نقاط دنیا اگر لازم باشد یک زن با بالا بردن صدا یا جروبحث کردن از حق قانونی‌اش دفاع کند، او را بی‌ثبات، احساساتی و یا حتی عصبی و دیوانه می‌نامند.

از طرف کاربر u/Fun_celebration_۵۶۲۳

خلاص نشدن از شر موهای زائد بدن

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

فکر نکنم فرد بالغی باشد که از این موضوع اطلاع نداشته باشد: نقاط مختلفی از بدن هر انسان بالغ ممکن است مو داشته باشد. با این وجود بر اساس استانداردهای اجتماع اگر مردی از شر موهای بدنش خلاص نشود همه‌چیز عادی است اما همین موضوع برای یک زن خجالت‌آور توصیف می‌شود و در بهترین حالت به عنوان نشانه‌ای تعبیر می‌شود که آن زن از دنیا و زندگی بریده است.

از طرف کاربر u/AndrewGarfieldlover۶

عدم تمایل به ازدواج 

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

این موضوع همیشه از نظر من جالب و البته ناعادلانه بوده است. اگر مردی میل به ازدواج کردن نداشته باشد از طرف بیشتر مردم تشویق می‌شود و او را عاقل می‌خوانند. اگر زنی اما حتی موقتا صلاح بداند که به ازدواج و رابطه فکر نکند و تمرکزش را روی حرفه یا تحصیل بگذارد تقریبا نظر همه این است که او به اندازه کافی زیبا و دلپسند نبوده و نتوانسته توجه مردی را جلب کند و به خاطر این تجرد باید به حال او دل سوزاند.

از طرف کاربر u/IntegrityDJones

تنها به کافه یا رستوران رفتن

سال‌ها پیش وقتی جوان‌تر بودم مدتی به صورت تمام وقت مشغول تغییر دکوراسیون خانه جدیدم بودم و کمتر  زمانی برای پخت غذا و استراحت پیدا می‌کردم. در نزدیکی خانه‌ام کافه/رستورانی وجود داشت و چند باری اواخر عصر یا در ابتدای شب برای خوردن همبرگر به آن‌جا می‌رفتم.

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

هربار تمام زمانی که آن‌جا بودم، تبدیل به عجیب‌ترین بخشِ آن کافه می‌شدم و تمام مشتریانِ حاضر یا جدید به من چشم می‌دوختند. یادم هست که ناخودآگاه احساس می‌کردم در حال انجام کاری ناپسند هستم. بارِ آخری که برای صرف غذا به آن مکان رفتم، شخصِ پشتِ پیشخوان که اتفاقا زن هم بود با لحنی عجیب و ناخوشایند از من پرسید چرا تنهایی به آن‌جا می‌روم و چه قصدی از این کار دارم و این آخرین باری بود که به آن‌جا رفتم.

از طرف کاربر u/Sauerteig

پریدن وسط حرف دیگران

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

نمی‌دانم شما هم مانند من به این موضوع دقت کرده‌اید یا نه اما مردها به طور کلی راحت‌تر می‌توانند برای ابراز نظرشان، صحبت فرد دیگری را قطع کنند و واکنشی منفی دریافت نکنند. به نظر من حتی مردانِ متکلم الوحده یا مردانی که اجازه صحبت به دیگران نمی‌دهند هم کمتر از زنانِ دارای همین خصوصیت در معرض سرزنش و واکنش منفی قرار می‌گیرند.

از طرف کاربر u/Loud-Foundation۴۵۶۷

فحش دادن و استفاده از الفاظ غیرمودبانه

البته قبول دارم که در سال‌های اخیر این موضوع عادی‌تر شده اما به نظر من در این موضوع آزادی بیان برای زنان و مردان متفاوت تعریف می‌شود. من به عنوان یک دختر در خانواده‌ای خوب و با فرهنگ بزرگ شدم اما پدرم عادت به استفاده زیاد از الفاظی داشت که ناپسند یا فحش تعبیر می‌شوند. به همین دلیل وقتی هنوز به ۶ سالگی نرسیده بودم تقریبا تمام فحش‌های زبان انگلیسی را از بر بودم.

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

به خاطر همین عادت خانوادگی هنوز هم ممکن است وقتی در جمعی صمیمی هستم، بدون هیچ قصد خاصی از کلماتی استفاده کنم که بعضا رکیک به حساب می‌آیند و تقریبا تمام واکنش‌هایی که به همین دلیل دریافت کردم بر پایه جنسیتم بوده است. برای نمونه فراوان پیش آمده که حتی دوستانم به من تذکر دهند که چنین رفتاری “خانومانه” نیست و باعث می‌شود دیگران درباره‌ام فکرهای بدی بکنند.

از طرف کاربر u/JuliaTheInsaneKid

نداشتن فرزند

این ۹ رفتارِ زنانه، آن‌ها را تحت فشار شدید قرار می‌دهد

من و خانمم در کمال تفاهم و در تصمیمی کاملا دو طرفه به این نتیجه رسیدیم که بچه‌دار نشویم و کاملا مستند به شما می‌گویم که سرزنش و زخم زبان‌هایی که او تحمل می‌کند بسیار بسیار بیشتر از من است. البته صادقانه باید بگویم که من هم به اندازه کافی سخنانی مانند “اشتباه می‌کنی” و “بعدا پشیمان خواهی شد” را می‌شنوم اما در مقابل چنین جملاتِ محترمانه‌ای، همسرم بارها و بارها از طرف آشنا و غریبه مجبور به تحمل توهین و تحقیر و سرزنش شده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader