true

ویژه های خبری

true
    امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: وزیر نیرو از برنامه جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشور خبر داد و گفت: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است.

تصمیم جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف/ جزئیات پروژه‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی

به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از تسنیم، علی‌اکبر محرابیان صبح امروز در آیین افتتاحیه طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق در استان بوشهر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه دو رویکرد برای مدیریت آب در وزارت نیرو پیش‌بینی و لحاظ شده است، گفت: توسعه زیرساخت‌های صنعت آب در بخش‌های مختلف و در حوضه‌های آبریز کشور، اعم از ساخت سیل بندها و سدها، ایجاد خطوط انتقال، کانال‌ها و تصفیه‌خانه‌ها، شبکه‌های آبرسانی و شبکه‌های توزیع و همچنین متنوع‌سازی مسائل آبی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار گرفته است.

وزیر نیرو در ادامه از اجرای ابر پروژه‌هایی به منظور تحقق این مهم در کشور سخن به میان آورد و گفت: از جمله مهمترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه خط انتقال آب سیستان و بلوچستان و در ادامه خراسان جنوبی و خراسان رضوی اشاره کرد و امروز در کمتر از یک سال می‌توان گفت که این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی همچنین خط دوم انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد را از دیگر پروژه‌های مهم وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: اخیراً با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز شد که خوشبختانه با روند رو به رشدی در حال پیشرفت است، در کنار آن خط سوم به عنوان خط ویژه برای انتقال آب به استان اصفهان نیز در حال پیشرفت چمشگیری بوده و انتظار می‌رود با تحقق کامل این مهم، بخش قابل ملاحظه‌ای از مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی تأمین شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی دو خط انتقال آب در استان فارس تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در شبکه توزیع شهرهای استان بوشهر استفاده کنیم.

به گفته وزیر نیرو در ابتدای دولت سیزدهم مجموع ظرفیت بهره‌مندی از آب شیرین‌کن‌ها برابر با ۳۵ هزار متر مکعب بود و به واسطه اجرای پروژه‌های متعدد از سال گذشته تا به امروز این ظرفیت به ۱۰۲ هزار مترمکعب رسیده است در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود در استان بوشهر با هیچگونه تنش آبی روبرو نشویم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پروژه آب‌شیرین کن استان بوشهر با به‌روز‌ترین و ارزان‌ترین فناوری اجرایی شده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین کن‌ها در شبکه توزیع شهرهای استان بوشهر استفاده کنیم.

محرابیان ضمن ارزیابی مثبت مدیریت منابع آبی طی یک سال گذشته در استان بوشهر گفت: پروژه آب شیرین‌کن بوشهر با بهترین و ارزانترین فناوری روز دنیا انجام می‌شود و میزان‌ املاح آب از ۴۴ هزار به Ec 400 می‌رسد، این آب کاملا گوارا خواهد بود و ارزش غذایی آن حفظ شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن وحدتیه و خط انتقال سیراف به جم، اظهار داشت: در منطقه جنوب کشور شاید این امر سخت‌ترین پروژه اجرایی باشد که با محاسبه هزینه‌های امروز، سرمایه‌گذاری آن برابر با ۷ هزار میلیارد تومان است.

محرابیان اضافه کرد: در خط انتقال آب سیراف به شهرستان جم، ۴۲ کیلومتر خط ۹۰۰ و ۳۳ کیلومتر خط انتقال برق اجرا شده است، در کنار آن پنج ایستگاه پمپاژ در طول این مسیر احداث شده است و در نهایت ۴۰ کیلومتر شبکه توزیع در کمترین زمان ممکن ایجاد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای این پروژه در سال ۸۶ مصوب و در سال ۸۹ – ۹۰ متوقف شد، اظهار کرد: به دلیل دشواری‌های بسیار در اجرای این پروژه متوقف شده بود که خوشبختانه با همکاری‌های خوب دستگاه‌های مختلف امروز اجرایی شده است.

محرابیان همچنین با اشاره به آبگیری سدهای باغان و اخند، افزود: ‌در سفر قبلی رئیس جمهور پروژه آبگیری سد باغان ۵۰ درصد بود که با تامین مالی فاینانس چین امروز در حداقل زمان آبگیری می‌شود. این سد تخصیص شرب، صنعت و کشاورزی منطقه را دارد. همچنین نقش سد اخند بسیار حائز اهمیت است، این سد بتنی، سیلاب را مهار می‌کند و قادر خواهد بود آب شهرستان عسلویه را با کیفیت خوب تامین کند.

وی با اشاره به مطالبه هموطنان بوشهری مبنی بر اجرای سد دالکی، ادامه داد: در سفر پیشین ریاست جمهوری این سد پیشرفت ۱۸ درصدی داشت، اما امروز با رشد ۴۵ درصدی روبرو شده است، پیمانکار این پروژه با حجم مخزن ۴۳۰ میلیون متر مکعب قرارگاه خاتم است.

محرابیان گفت: امروز طرح‌های برقی حائز اهمیت در این استان افتتاح می‌شود، در این باره استفاده از نرم‌افزار داخلی برای دیسپاچینگ استان بوشهر یکی از برجسته‌ترین پروژه‌هاست.

امروز پروژه‌های عظیم صنعت آب و برق در استان بوشهر با حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به واسطه همکاری دولت، مجلس، دستگاه‌های مختلف، مردم کشور و شهروندان بوشهری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader