| ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
|---|---|---|---|---|---|---|
| « مهر | ||||||
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
- ۱۴ آبان ۱۴۰۴ ساعت درج خبر:۱۶:۴۵
- بدون دیدگاه
منطقه آزاد سرخس قابلیت تبدیل شدن به الگوی حکمرانی جدید و پایلوت اقتصادی کشور را دارد
دشتستان بزرگ :مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، در تبیین رویکرد وزارت اقتصاد نسبت به مناطق آزاد تأکید کرد: مهمترین اولویت منطقه آزاد سرخس باید توسعه لجستیک باشد و این منطقه ظرفیت آن را دارد که به الگوی حکمرانی جدید و پایلوت اقتصادی کشور تبدیل شود.
حسین جوشقانی، در بازدید از منطقه ویژه سرخس با اشاره به جایگاه ژئوپلیتیکی سرخس در قلب جاده ابریشم و سابقه تاریخی این منطقه در تجارت بینالمللی اظهار کرد: مناطق آزاد در نگاه وزارت اقتصاد نقشی راهبردی دارند؛ چراکه توسعه کشور از این مناطق عبور میکند. ما مناطق آزاد را بستر شکلگیری یک پارادایم اقتصادی نوین و نمونه موفق حکمرانی میدانیم که قابلیت تعمیم به سطح ملی را دارد.
وی با بیان اینکه تحقق این پارادایم نیازمند تغییر نگرش در مردم و مسئولان است، افزود: نباید منتظر سرمایهگذاری مستقیم دولت یا وزارتخانهها باشیم؛ بلکه باید نگاه اقتصادی، فعال و هوشمند نسبت به تمام فرصتها داشته باشیم. توسعه پایدار بدون چنین نگرشی در حوزههای لجستیک، تجارت و زیرساخت محقق نخواهد شد.
مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، با انتقاد از رویکرد سنتی وابستگی به دولت در توسعه، تأکید کرد: تا امروز نگاه توسعهای به دولت بود؛ اما اکنون باید مسیر را تغییر دهیم. مدیریت مناطق آزاد و ویژه موظف است منوی سرمایهگذاری تهیه کند؛ بهگونهای که برای سرمایهگذاران با سطوح مختلف مالی، طرحهایی مشخص، سودآور و قابل اجرا ارائه شود.
وی افزود: تمام مجوزهای لازم باید پیش از ورود سرمایهگذاران اخذ شده باشد تا پیشنهادها آماده، شفاف و سریع ارائه شوند. فرصتهای سرمایهگذاری باید دقیقاً احصا شوند تا سرمایهگذار بداند وارد چه مسیری شده و چه میزان بازدهی خواهد داشت.
جوشقانی در ادامه به موضوع پروژههای زیرساختی اشاره و اظهار کرد: زیرساختهایی مانند جاده سرخس باید با نگاه اقتصادی و درآمدزا طراحی شوند؛ یعنی وقتی جادهای ساخته میشود، باید سودآوری آن برای سرمایهگذار تضمین شود. خوشبختانه با همراهی دولت، بخش خصوصی، وزارت راه و آستان قدس رضوی اقدامات مثبتی در این راستا آغاز شده است.
وی همچنین از پیگیری جدی ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: این موضوع میتواند تجارت دوجانبه را تسهیل و هزینهها را کاهش دهد. کشور ترکمنستان نیز از این ایده استقبال کرده است؛ لذا مدیریت منطقه آزاد و ویژه سرخس باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا منافع اقتصادی دو کشور به هم گره بخورد.
به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ۱۴ آبان، مشاور وزیر اقتصاد تأکید کرد: هر منطقه آزاد باید یک اولویت محوری برای خود تعریف کند. برای سرخس، با توجه به قرارگیری در چهارراه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، لجستیک بهترین گزینه است. باید کاری کنیم که نام منطقه آزاد سرخس در ایران و منطقه به عنوان هاب لجستیک شناخته شود و همه برنامهها حول این محور سامان یابد.
انتهای پیام
دیدگاه ها