true

ویژه های خبری

true
    امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
اختصاصی دشتستان بزرگ/ اندر احوالات شهرداری:

دشتستان بزرگ- عبدالخالق عبداللهی: دیروز از خیابان سازمانی رد می شدم دیدم شهرداری درختان سرسبز و زیبای وسط بلوار را کنده و صحنه لخت و برهوت و بی درختی خلق کرده که دل هر رهگذری را به درد می آورد . البته نه بنده نه هیچ شهروندی مخالف یا منکر ساماندهی بلوارها و رنگ آمیزی جداول و نوسازی فضای شهری نیست منتها آقای شهردار برازجان سرنای مدیرت شهری را برداشته می خواهد از سر گشادش بنوازد . یعنی واقعأ شهردار متوجه نیست چند میلیون پول بی زبان بیت المال ، چند سال آزگار زمان و چند هزار لیتر آب پاتاله هر درخت شده تا به قد امروز قد بکشند و نما و رنگ و رویی به شهر بدهند؟ واقعأ یکی نبود به شهردار بگوید نخل هویت فرهنگی و شناسنامه اقلیمی برازجان است و نباید ناموس محیط زیستی یک شهر را چنین بی مهابا اره کرد و دور انداخت ؟ آن هم شهری که نه ماه از سال دمای بالای چهل درجه دارد و وجود درختان سرسبز از باران در زمستان و آب در تابستان واجب تر است ؟
چرا شهردار برازجان با این فِس مثقال سرانه فضای سبز ، تبر بی تدبیری برداشته و قصاب گونه در مبلمان شهری ضیافت برهوت به راه می اندازد ؟ آخر چرا شهردار شهر ما کارهای نسنجیده را بسیار خوب و شیک و مجلسی به فرجام می رساند؟
لطفأ نگویید آنچه کنده اید درخت کناکارپوس بوده که ریشه اش به سازه های زیرزمینی شهر خسارت می زند که اصلأ باور نمی کنم . چون اولأ در کِنار کناکارپوس ، درخت نخل هم بریده اید زیاد هم بریده اید ثانیأ اگر کناکارپوس بد است چرا کناکارپوسهای حدفاصل شهرداری تا میدان کریم آزاد را نه تنها قطع نکرده اید بلکه با هزینه های سرسام آور نورپردازی کرده اید ؟ مگر اینکه دو نوع کنوکارپوس داشته باشیم و ما بی خبر باشیم . یکی کنوکارپوسهای بلوار سازمانی که بد و مخرب است و باید قطع شود و دیگری جنب شهرداری که بی زیان و مفید است و البته باید نورپردازی شود .
بدتر از همه اینکه شما درختان سرسبز سایه دار چند ساله را اره می کنید و به جایش توت و انجیر می کارید ؟ مگر اینجا استهبان فارس یا جلفای آذربایجان شرقی است ؟
به نظر بنده اگر برازجان شهر صاحب داری بود همین یک کار شهردارش برای بازخواست و طرح سئوال و نهایتأ استیضاح کافی بود اما متاسفانه از کوتاهی شوراست که دیوار بلند است یعنی وقتی شورای شهر هیچ تذکری ، سئوالی ، بازخواستی ، یا حتی گز وکنجیری نمی دهد معلوم است شهردار هم در این خلأ نظارتی ، چهار نعل می تازد و خرابی پشت خرابی به بار می آورد.
جناب شهردار ! اگر آنطور که شایع است بودجه زیاد آمده و پول بی منالِ یا مفت بیت المال روی دستتان مانده ، راههای دیگری غیر از درخت کِنی هم برای دیده شدن وجود دارد. اگر راست می گویید و ویار خدمت گرفته اید هزینه هایتان را اولویت بندی یا به قول فقها ” اهم فی الاهم ” کنید مثلأ چند پاکبان استخدام کنید تا مجبور نباشید به بهانه بی پولی و کمبود نیرو ، چند فضای سبز شهر را به یک پاکبان بسپارید . اصلأ اگر پول دارید مثل شهرهای مردم ، خیابانهای دوچرخه رو بسازید تا مردان دوچرخه سواری کنند ، هم ترافیک کمتر شود هم فرهنگ دوچرخه سواری ترویج گردد . نه اینکه فضای سبز حیاط خودِ شهرداری را هم آسفالت کنید و این باغچه باصفا را تبدیل به پارکینگ نماید و غیر مستقیم این پیام را بدهید که ” همکارانی که پیاده می آیید ، جا هست بفرمایید از فردا با ماشین سرکار بیایید ”
آقای شهردار ، ما که نبوده ایم اما شنیده ایم یک زمانی در این مملکت درخت و سبزه و فضای سبز ، قرب و قیمتی داشت صد مرتبه بیشتر و بالاتر از پست و مقام و منصب منصب داران .
می گویند در گذشته در فلکه ستاد شیراز مجسمه ای بود که درختان سر به فلک کشیده آن را پوشانده بود . یک روز شخص اول مملکت سفری به شیراز کرده بود و مسیر حرکتش اتفاقأ از فلکه ستاد بود . استاندار فارس برای خود شیرینی دستور می دهد درختان بلند با قدمت چند ساله اطراف میدان را قطع کنند تا دیدِ مجسمه بهتر شود و بیشتر به چشم بیاید . شخص اول مملکت به محض اینکه می بیند درختان قطع شده دستور عزل استاندار را صادر می کند . وقتی علت را می پرسند جواب می دهد : استانداری که اینقدر شعور ندارد که به جای اینکه مجسمه را بالاتر بیاورد ، تبر برمی دارد و درخت را قطع می کند لیاقت مدیریت ندارد .
در پایان امیدوارم شهردار برازجان که این روزها رکورددار نصب پلاکارد در کشور است ، سر عقل بیاید و از اجرای پروژه درخت کنی که خسارت محض شهری است دست بردارد . این شهردار اگر به ازای هر صد پلاکاردی که به در و دیوار شهر آویزان می کند یک کار عمرانی درست انجام می داد الان برازجان ما با اصفهان و شیراز آنها برابری می کرد .
و نکته آخرهم اینکه آقای شهردار فراموش نکنید برای مدیریت شهری پول و بودجه تنها کافی نیست اندکی سلیقه و ذوق و همت هم لازم است . به قول شیخ اجل سعدی :
یکی را کَرم بود و قوت نبود
کفافش به قدرِ مروت نبود
کسی را که همت بلند اوفتد
مرادش کم اندر کمند اوفتد

دیدگاه ها

4 پاسخ به “شهرداری که کارهای نسجیده را خیلی سنجیده انجام می دهد”

  1. ناشناس گفت:

    شورا هم کنارش دارن … اوبدتراز شورا وشوراهم بدتر از او والا همش دروغه دروغ

  2. علی گفت:

    بنظرم این طرحی شهرداری کامل زیبا و سنجیده هست و بلوارهای جدید و شیک داره جایگزین بلوارهای قدیمی میشه و در مورد درخت ها هم باید گفت با این طرح داره نمای شهر زیبا تر و جذایبتر میشه لطفا بی دلیل سنگ جلو پای شهردار نندازین ما دوتا شهردار کاری و خوب مثل محمدی و قدوسی کم داریم و بزارید کار کنن

  3. شهروند مسئول گفت:

    مطلب رو خواندم بسیار قلم شیوایی دارید، کاش همچنان مابقی ایرادات شهرداری را هم می نوشتید
    از وضعیت بازار روز گرفته تا ترافیک هایی که از زمان آمدن ایشان درست شده

  4. شهرزاد آبادی گفت:

    سلام و درود خدمت جناب عبدالخالق عبدالهی. قلمتان مانا.. اما جانا سخن از دل ما میگویی. من هم به عنوان یک شهروند که حامی محیط زیست است مخالف این اتفاق شوم هستم.روز جمعه به محض دیدن صحنه ریشه کنی نخل ها به جناب شهردار زنگ زدم و ایشان مرا محکوم نمودند که علمی سخن نمیگویم و جای نخل در بلوار وسط خیابان نیست. آری من بی سواد فردی احساسی هستم و دلم به درد آمده از اینکه شهرم روز به روز زشت و زشت تر میشود. خصوصا که ایشان فرمودند نخلها جلوی دید رانندگان را گرفته و باعث مرگ دو شهروند شده. که صد البته مرگ یکی که همسایه بنده بوده بخاطر هرس نشدن درختان قطع شده کنوکارپوسی که به اصطلاح بوته ای آرایش شدند و انقدر شاخ و برگ زده بودند که تا یک متر هم پایین بلوار توی خیابان می ایستادی دید نداشتی.. این نخلها جای هیچ کسی را تنگ نکرده و نماد جنوب ان هم در خیابان عریض ورودی شهر بوده. جناب شهردار اگر به فکر جان مردم خصوصا جوانان هستید چال و چوله های کوچه ها، پل های خراب سر کوچه هاو معابر،کوچه های آسفالت نشده را درست کنید. اگر به فکر مردمید به جای چاپ اینهمه پلاکارد که برای هرمناسبت بردر ودیوار این شهر میزنید چند فضای سبز بسازید تا باقیات و صالحاتتان شود.ونسلی که رو به پیری است جایی برای نشستن و گفتمان داشته باشند و بچه ها جایی برای بازی و تفریح. ما شهر بدون درخت نمیخواهیم. اگر میخواهید خیابانها را مدرن کنید به فکرخیابانهای جدید شهر باشید و فکر زیبا سازی معابر قدیمی با حفظ محیط زیست و بافت درختانش باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader