true

ویژه های خبری

true
    امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
شنبه های ورزشی دشتستان بزرگ/ سخنی با سرپرست جدید اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر:

دشتستان بزرگ- اصغر شعبانی: دوران مدیریت کمال صالح احمدی زودتر از آنچه تصور می کردیم به پایان رسید و یاسر جمالی صندلی او را گرفت. اینکه از این آمدن و رفتن ها چه سودی به ورزش استان خواهد رسید را باید منتظر باشیم و ببینیم که در ماه های آتی چه اتفاقاتی برای حوزه ورزش و جوانان استان رقم خواهد خورد. روی صحبت نگارنده با سرپرست جدید اداره کل است. فردی که بواسطه ی سالها حضور در ورزش خیلی دور از فضا نیست و شناخت نسبتاً مناسبی دارد. متن حکمِ مسئولیت یاسر جمالی که توسط وزیر ورزش و جوانان به امضا رسیده و ابلاغ شده حاوی نکات مهمی است که اگر به صورت ۱۰۰٪ و کامل پیگیری شود، مشکلات حوزه ی ورزش و جوانان استان بوشهر به حداقل خواهد رسید اگر چه کار، بسیار مشکل است و شاید شاهد کارشکنی هایی! نیز باشیم.

 

۱. اهتمام در رسیدگی جدی به امور جوانان

اگر چه داستان مشکلات حوزه ی جوانان به ورزش نیز سرایت کرده و امورات ورزشی را تحت الشعاع قرار داده است اما با توجه به وظایف مشخص شده در قانون، متولیان ورزش استانها به این مقوله نیز باید ورود کرده و به سردرگمی ها خاتمه دهند. هنرِ پرداختن به امور جوانان را نباید در برگزاری یکی دو جلسه و تصویب مصوباتی کرد که خیلی از آنها نیز اجرایی نمی شود! اینکه مسئولیت اجرای برنامه های حوزه جوانان در اداره ی ورزش فلان شهرستان را به نیروی جوانِ کارنابلد! سپرد و قضایا را به نشست هایی آبکی خلاصه نمود کافی نیست. در جلسات ستاد ساماندهی جوانان باید به فکر اشتغال و مسکن و ازدواج های آسان و آینده ی جوانان پرداخت و کم و کاستی ها را مرتفع نمود تا نمره ی قبولی گرفت. شرایط سخت است چرا که استان بوشهر در ارزیابی عملکرد سالانه ادارات کل ورزش و جوانان استان ها در مجموع شاخص ها رتبه ی یکی مانده به آخر! را کسب کرده و باید برای این مهم یک برنامه ی گسترده و مناسب داشت.

 

۲. ضرورت توجه به ورزش همگانی

در بند دوم ابلاغ وزیر ورزش و جوانان به تلاش در جهت توسعه ی ورزش همگانی اشاره شده است. قطعاً اهمیت ورزش همگانی مورد تاکید است چرا که شخصِ وزیر در نامه ی ابلاغی آنرا بالاتر از ورزش قهرمانی نوشته است. علی رغم برخی تنگ نظری ها در اداره کل! هم اکنون با تلاش متولیان هیات ورزش های همگانی استان بوشهر و اغلب شهرستان های استان شاهد تحرک و پویایی جامعه هستیم. در پاییز و زمستان سال گذشته برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی در اکثر شهرها و روستاهای استان برگزار شد و مطابق با آمار ارائه شده تعداد زیادی از مردم و هم استانی ها به فعالیت های ورزشی روی آورده و مسابقات مهمی نیز برگزار گردید. اینکه در برخی جلسات استانی، شخصِ استاندار به موضوع مهم ورزش همگانی می پردازد و عقیده دارد همه دستگاه‌ها باید برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه ورزش همگانی داشته باشند و یا در نشست شورای عالی ورزش استان بوشهر اظهار می دارد: می بایست همه ی ظرفیت‌ها برای توسعه ورزش و افزایش تحرک مردم به کار گرفته شود یعنی اینکه ورزش همگانی در اولویت اصلی است و برای توسعه ی آن باید تلاش وافری داشت.

۳. برنامه ریزی برای توسعه ورزش قهرمانی و رسیدگی به امور قهرمانان

در سالهای اخیر متاسفانه به علت مشکلات عدیده ی مالی تیمداری در استان بوشهر با سختی های فراوانی همراه بوده است. استانی که سرشار از اعتباراتی است که کشور را تامین می کند! در استان بوشهر صنایع فراوانی وجود دارد و قانون نیز دست مسئولین را باز گذاشته تا بتوان به حوزه ی ورزش کمک کرد اما تیم های مختلف ورزشی از فوتبال گرفته تا والیبال و هندبال و ..‌. یا منحل شده و یا در آستانه ی فروپاشی هستند. یکی از انتقادات به مدیر کل سابق، عدم تحقق وعده ای است که به قول ایشان قرار بود با واگذاری مبلغ بالایی به ورزش شاهد حمایت گسترده از قهرمانان و تیمهای ورزشی باشیم اما نشد! ورزشکاران و قهرمانانی داریم که در رشته های مختلف حتی در سطح بین المللی نیز صاحب جایگاه شده اند اما متاسفانه توجه به آنها در مسیر حداقلی! قرار دارد. ورزشکار را باید حامی بود. متولی جدید اداره کل می بایست به فکر چاره باشد. مسئولان امر در شهرها و استان های کشور برای مدال آوری ورزشکار خود و یا حضور در یک مسابقه و تورنمنت ورزشی به عالم و آدم فشار می آورند و از نماینده و مجلس و فلان رئیس فدراسیون گرفته تا حتا مسئول سیاسی کمک می گیرند. برای این موضوع می توان مثال های زیادی زد اما متاسفانه در استان ما اینگونه نیست و حمایت از قهرمانان و ورزشکاران باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

۴. حمایت ویژه از هیات های ورزشی استان و شهرستان ها

دیگر اولویت مهم اداره کل ورزش و جوانان می بایست در بحث حمایت از هیات های ورزشی خصوصاً در شهرستان ها باشد. سالهاست که کمبود اعتبارات ورزشی در اداره ورزش شهرستان ها به عینه دیده می شود. یک هیات ورزشی باید بتواند برنامه های سالانه خود را اجرا نماید. با کدام پول؟ با کدام اعتبار؟ روسای هیات های ورزشی به تنهایی نمی توانند در تامین اعتبارات نقش داشته باشند. دیده شده که خیلی از این افراد یا از جیب شخصی هزینه می کنند و یا با حداقل ها مسابقات، جلسات، کارگاه های آموزشی و … کار می کنند. صدای اعتراضات بلند است. ادارات ورزش شهرستان ها که بیشتر با کلماتی مانند نداریم و نمی شود و نیست، روسای هیات های ورزشی را بدرقه می کنند و بخش خصوصی نیز حاضر به هزینه در ورزش نمی شود. علی می ماند و حوضش! برای توسعه ی ورزش باید پول داشت و هزینه نمود. خیلی از ورزشکاران بخاطر همین نداری ها و نمی شود ها حتا ورزش قهرمانی را رها کرده اند. بنابراین توجه به هیات ها مخصوصاً در شهرستان های فعال در حوزه ی ورزش می بایست در رأس امور متولی جدید ورزش استان باشد.

 

۵. تلاش در جهت جذب منابع مالی با رعایت عدالت در توزیع

خوب یا بد، متاسفانه در توزیع اعتبارات عدالتی دیده نمی شود! تیم فوتبال فلان شهرستان علیرغم سقوط به دسته ی پایین تر مبلغ چند صد میلیونی می گیرد و به تیمی دیگر که جزو بهترین های رده ی خود است نصف آن پرداخت می شود. سهم یک هیات ورزشی در مرکز استان عدد قابل توجهی است و برای هیات های دیگر نیست! یک هیات ورزشی در فلان شهرستان بواسطه ی لابی قدرتمدانه! اعتبار خوبی می گیرد و هیات هایی هم هستند که چند سالی است یک ریال نگرفته اند. اگر قرار است اعتبارات ورزشی جذب و پرداخت شود باید به سمت و سوی عدالت در توزیع پیش رفت.

۶. ضرورت تعمیر و بازسازی اماکن ورزشی در شهرستان ها

همه می دانند که اکثر اماکن ورزشی در شهرستان های استان نیازمند توجه فوری و ضروری است. حداقل اینکه شهرستان دشتستان که اینگونه است. کف پوش سالن ها فرسوده شده و باید تعویض شوند. سقف برخی از سالن ها، پنجره ها، رختکن ها، سرویس های بهداشتی و … دارای مشکلات فراوانی هستند. نور برخی از استادیوم ها سالهای سال است که خاموش است و برای بهبود وضعیت آن کاری صورت نگرفته. تعداد زیادی از نمایندگی ادارات در شهرها و روستاهای استان غیر فعال است و صندلی و میز و اقلام اداری و … در اتاق ها شکسته شده و قابل استفاده نیست ( اگر چه برخی نمایندگی ادارات تعطیل کامل هستند!!! ). فصل تابستان در استان زودتر از موعد مقرر شروع شده و گرما در سالن های ورزشی بیداد می کند. اغلب کولرها اگر به سرقت نرفته باشند! کار نمی کنند و خرابند. ورزشکاران از ورزشی که در آن یک مکان مناسب در فصل تابستان برای ورزش نیست فراری شده و مسئولان نیز کت و شلوار پوشده و شیک، برای عکس های پایانی برنامه ها حضوری جدی دارند! بایست به داد اماکن ورزشی رسید. سرمایه های فروانی که پول های بی زبان بیت المال برای آن هزینه شده در خطر نابودیِ کامل قرار دارند.‌

و در پایان باید گفت که می توان به موارد مهم دیگری مانند تکمیل پروژه های نیمه تمام، تقدیر و تجلیل از قهرمانان ملی و بین المللی و … نیز اشاره نمود اما شاید از حوصله مخاطب خارج باشد. یک مدیر جوان و پرانرژی با انگیزه ای فراوان وارد کارزار ورزش و جوانان شده. مدیران ارشد اداره کل و آنهایی که خود را به آب و آتش می زدند! تا صندلی ها را برای خود حفظ کنند باید به وی کمک کنند. دوران مسئولیت ها کوتاه است. اگر دلمان برای ورزشکاران و جوانان استان می سوزد باید کمک کرد و حامی بود تا چرخ ورزش به خصوص در شهرستان ها بچرخد. شهرستان ها نیازمند توجه بیشترند. دست روسای هیات ها را باید گرفت. مدیرانی که دلسوزند قطعاً همین کار را خواهند کرد.

آرزوی موفقیت برای یاسر جمالی عزیز

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader