true

ویژه های خبری

true
    امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 دشتستان بزرگ: هنوز مدت زیادی از شروع فصل زمستان نگذشته و پس مانده های زباله در طبیعت و منابع طبیعی روستای سرکره دشتستان خود نمایی می کند، این زباله ریختن ها به قدری در برخی از نقاط برجسته است که گاهی صدای خود مردم را هم در آورده است، طبیعت جاندار مانند انسانها دارای حس بوده و اگر در اکوسیستم آنها به واسطه ریختن زباله، خللی ایجاد شود طبیعت بیماری شده و توان زادآوری و زایش را از دست می رود.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ طبیعت آنقدر ارزش معنوی و مادی دارد که سازمان ملل تاکید می کند برای حفظ طبیعت باید همه کشورها زیر یک پروتکل یا دپارتمان بین المللی اقدام به صیانت از آن بکنند.


متاسفانه با وجود هشدارهای محیط زیستی فراوان در سال های اخیر، اما هنوز عده ای اندک، به طبیعت چندان توجهی نداشته و باعث تغییر سیستم اکولوژیستی منابع طبیعی می شوند.

خبرنگار دشتستان بزرگ به جهت پیگیری این سوژه زیست محیطی گفتگویی را با رئیس محیط زیست شهرستان دشتستان ترتیب داد.

صادق پورسالم در گفتگو با خبرنگار دشتستان بزرگ، گفت: به طور کل محیط زیست ارگان نظارتی و اجرایی نیست.

وی افزود: پاک سازی طبیعت و جمع آوری زباله در اصل به فرهنگ مردم برگشته و در این راه باید فعالیت کرد.

رئیس محیط زیست شهرستان دشتستان با اشاره به این که تاکنون چندین برنامه پاکسازی و فرهنگ سازی انجام شده است، اضافه کرد: در حوزه محیط زیست با همکاری NGOها و گروه ها اقدامات بسیاری صورت گرفته است.

صادق پورسالم اذعان داشت: مردم نباید فراموش کرده که محیط منابع طبیعی عمومی بوده و طبیعت زیبا، طبیعت بدون زباله است، بعضی از مردم زباله خود را جمع کرده و رها می کنند، متاسفانه به این موضوع فکر نکرده که چه کسی می خواهد آن را از محیط طبیعت دور کند.

وی خاطرنشان کرد: به فرهنگ سازی نیاز داشته و این حساسیت و مهم را سایر مردم نیز باید در نظر بگیرند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان نیز در گفتگو با خبرنگار دشتستان بزرگ، گفت: سال ۷۲_۷۳ حدود ۳۰۰هکتار درخت کاری به منظور اجرای طرح بیابان زدایی و با هدف جلوگیری از گردوغبار انجام شد.

ابوالقاسم محمدی افزود: با توجه به نیاز شهرستان، وضعیت آب و هوایی و نبود مکان تفریحی مناسب در خارج از شهر، طرح احداث منابع طبیعی در سال ۸۰_۸۱ پیش بینی شده و به منظور ایجاد پارک جنگلی، این طرح مصوب شده و از سال ۸۱ اعتبار آن تخصیص یافته که زیرساخت ها، محصور کردن، احداث اتاق نگهبانی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، مجموعه بازی کودک، زمین مینی فوتبال، زمین بازی خاکی، مجموعه ورزشی بزرگسال، حفر چاه آب، اخذ انشعاب آب، برق، جاده کشی، آسفالت معابر، نصب سطل زباله، احداث آلاچیق، سکوی سیمانی، روشنایی پارک، تابلوهای راهنما، احداث نهالستان به منظور تولید نهال جنگلی و میانه کاری پارک و کاشت درخت جدید انجام شده است.

وی اضافه کرد: پارک جنگلی سرکره ۷۴هکتار بوده و ۴نفر پرسنل دارد، ۲نگهبان شبانه روزی و ۲نفر که به منظور جمع آوری زباله فعالیت می کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان اذعان داشت: جمع آوری زباله و پسماند در پارک جنگلی سرکره به تعداد نیروهای زیرمجموعه منابع طبیعی بستگی نداشته و خود مردم باید همکاری داشته باشند.

ابوالقاسم محمدی تصریح کرد: از مردم انتظار نداشته که زباله های سطح پارک را جمع آوری کنند، بلکه تولید کننده نبوده و یا زباله های تولیدی خود را به خارج از پارک منتقل کنند تا شاهد افزایش مقدار آن نباشیم.

وی ادامه داد: دولت به طور سالانه برای این مجموعه هزینه گذاشته و مکانی مناسب برای استفاده مردم ایجاد شده است، لذا خود مردم نیز از آن بهره برده و باعث ایجاد مشکلات نشوند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان افزود: لازم است مردم علاوه بر حساسیت در بحث پسماند و زباله، در حفظ و نگهداری از درختان نیز تلاش کنند.

ابوالقاسم محمدی با اشاره به این که تنها ۲نفر به عنوان محیط بان و مسئول جمع آوری زباله در پارک مشغول به کار بوده و چارت سازمانی اجازه افزایش نیرو را نمی دهد، اضافه کرد: با توجه به استقبال بسیار خوب مردم در پاییز و زمستان از پارک جنگلی، توانایی جمع آوری زباله و جلوگیری از قطع درختان به خوبی وجود ندارد.

وی اذعان داشت: در ایام شلوغ پارک و روزهای جمعه نیز پلاستیک زباله توزیع می شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان اظهار داشت: موضوع بسیار مهمی که وجود داشته استفاده حداکثری از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و NGOها بوده که تاکنون به خوبی انجام شده است، خوشبختانه همکاری بسیار خوب عزیزان در بحث کاشت نهال و جمع آوری زباله ما را امیدوار به فرهنگ سازی بهتر کرده است.

ابوالقاسم محمدی ادامه داد: امید است همه مردم به سمت مواظبت از محیط زیست رفته و نگهداری داری از منابع طبیعی را بر خود واجب بدانند.

وی با بیان این که حرکات نمایشی توسط وسایل نقلیه در پارک امری پسندیده نیست، افزود: خاک منطقه پارک ماسه بادی بوده و حرکت چرخ های ماشین و موتور باعث از هم پاشیدگی ساختمان خاک می شود، امری که شرایط مستعد را ایجاد کرده تا با کوچک ترین وزش باد شاهد جابجایی خاک به صورت ریزگرد باشیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان اضافه کرد: با ایجاد شرایط مذکور بذرهای گیاهان فصلی نیز قدرت رویش در مسیرهای ایجاد شده توسط مردم را نداشته و به همین منظور استفاده از مسیرهای اصلی و جلوگیری از ایجاد مسیر جدید را باید مدنظر قرار داد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader