true

ویژه های خبری

true
    امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ- هادی پاپری: حقوق فضای مجازی مجموعه اصول و قواعد حقوقی حاکم بر فضای سایبری و ارتباطات این فضا است.
در فضای مجازی برخلاف تصوری که ممکن است وجود داشته باشد همانند دنیای واقعی هر عمل یا حادثه ای از تعامل و تفاهم گرفته تا تقلب، تعرض، تهدید، توهین، تخریب، هتک حرمت افراد، نشر اکاذیب و کلاهبرداری اینترنتی مشمول قواعد حقوقی فضای مجازی می باشد.
"تعرض به حریم خصوصی افراد در فضای مجازی"
حریم خصوصی را می توان به حق کنترل افراد نسبت به دسترسی دیگران به اطلاعات هویتی، شخصی، شخصیتی، جسمی و اقتصادی آنان تعریف نمود.
ظهور ابرتارنماهایی همچون فیس بوک، یوتیوب و غیره و اقبال میلیاردها نفر به آنها صیانت از حریم خصوصی را در دهکده جهانی اطلاعات در حد غیرممکن دشوار نموده است. به موجب ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه ای هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا اسرار شخصی افراد را بدون رضایت آنان منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد به نحوی که منجر به ضرر و زیان مادی و معنوی یا موجب هتک حیثیت اشخاص شود به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. انتشار فیلم خصوصی یا خانوادگی افراد در فضای مجازی از جمله: واتساپ، تلگرام و اینستاگرام از مصادیق بارز تعرض به حریم خصوصی افراد در فضای مجازی بوده و جرم محسوب می گردد.
"کلاهبرداری اینترنتی"
هر کس به طور غیرمجاز از سیستم های رایانه ای و مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل: وارد کردن، تغییر دادن، محو نمودن، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل نمودن سیستم رایانه ای مال، وجه، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل نماید، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس تعزیری از یکسال تا پنج سال یا جزای نقدی تا یکصد میلیون ریال محکوم خواهد شد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader