true

ویژه های خبری

true
    امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
دشتستان بزرگ: از زمان اجرای پروژه دو بانده کردن جاده هندیجان – دیلم بیش از ۱۲ سال می‌گذرد اما با توجه به اهمیت بالای این محور و ترازیتی بودن آن متاسفانه در دولت یازدهم به صورت نیمه‌کاره رها و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از فارس؛ این شهرستان در آخرین نقطه از استان خوزستان و هم مرز با بندر دیلم از توابع استان بوشهر قرار گرفته است. شهرستان بندری هندیجان به عنوان دروازه ورودی و خروجی خوزستان به استان‌های بوشهر، فارس ودیگر استان‌های جنوبی به حساب می‌آید. محور ارتباطی هندیجان به دیلم در سال ۵۲ توسط یک شرکت داخلی به نام «دال» به صورت یک محور موقت و با بیس‌ریزی احداث شد، که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی و با توجه به نیاز آن زمان برای پشتیبانی و حمل و نقل جبهه‌های جنگ تحمیلی یک لایه نازک آسفالت نصیب این محور شد. بعد از چندین سال و با دادن تلفات بالا در حوادث رانندگی که به طور مثال یکی از آنها برخورد یک دستگاه تریلی با دو دستگاه مینی‌بوس در سال ۷۹ و برجا گذاشتن بیش از ۳۰ نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی هیچ اقدامی برای دو بانده کردن این محور ۴۵ کیلومتری انجام نشد. بعد از روی کار آمدن دولت نهم پروژه دو بانده کردن این محور در دستورکار قرار گرفت و بعد از سفر رئیس دولت نهم به هندیجان کار احداث باند دوم آغاز شد و تا پایان دولت دهم تقریبا ۳۰ کیلومتر این جاده دو بانده و به زیر بار ترافیک رفت که با این کار تقریبا حوادث جاده‌ای از سمت هندیجان کاهش پیدا کرد و قسمت حادثه خیز جاده از کیلومتر ۳۰ به سمت روستای امام‌زاده عبدالله به صورت نیمه کاره رها شد و در بلا تکلیفی به سر برد. با توجه به این که در ایام تعطیل هفته و به ویژه ایام عید نوروز که مسئولان شهرستان همه ساله شاهد بار ترافیکی سنگینی بر روی این محور مواصلاتی هستند، که در بیشتر روزها از کیلومتر ۳۵ آن که هنوز به صورت باند رفت و برگشت باقی مانده، و رانندگان آشنایی با این نقاط حادثه‌خیز ندارند متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از هم‌وطنان ما جان خود را از دست می‌دهند. حتی این گونه حوادث هم مسئولان را از خواب زمستانه بیدار نمی‌کند، که با این ضعف مدیریت و یا عدم توجه به نقاط محروم، مردم را در بلاتکلیفی مواجهه هستند. در حال حاضر دو پروژه اساسی و حیاتی مردم یعنی محور هندیجان به ماهشهر که به جاده مرگ معروف است، و نیمه کاره گذاشتن محور هندیجان به بندر دیلم که یک محور بسیار با ارزش اقتصادی و مقرون به صرفه برای رانندگان شرکت‌های مسافربری عبوری از استان‌های بوشهر و فارس و حتی هرمزگان است مشکلات عدیده‌ای را برای مردم و فعالان اقتصادی در این مسیرها شده است. تاکنون پیگیری‌های بسیار خوبی از سوی  اداره راه و شهرسازی هندیجان برای  ادامه پروژه انجام شده ولی ظاهرا مسئولان استانی رغبتی برای ادامه کار ندارند، با توجه به مسافت کم این محور تا بندر دیلم ولی به علت حجم بالای حوادث جاده‌ای دو پایگاه یکی اورژانس ۱۱۵ و دیگری پایگاه جاده‌ای شهید صابری هلال احمر برای خدمت‌رسانی به مسافران به صورت ۲۴ ساعته مستقر هستند. در سفر اخیر استاندار خوزستان به هندیجان حتی یک بحث کوچکی هم از این مشکل چندین ساله مردم نشد و شخص استاندار هم تمایلی به بازدید از این محور نشان نداد. به نظر می‌رسد اگر دولت این پروژه ملی را هرچه سریعتر به پایان برساند این محور ترازیتی مثل اوایل سال ۶۰ از رونق اقتصادی زیادی برخوردار شده و با تغییر مسیر شرکت‌های مسافربری به این مسیر که هم صرفه اقتصادی دارد، و هم با احداث مجتمع‌های بین راهی تعداد زیادی از جوانان مشغول به کار خواهند شد و رونق اقتصادی به شهرهای در مسیر این جاده مهم و استراتژیک برخواهد گشت.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader