true

ویژه های خبری

true
    امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر ما و هندوستان می‌توانیم در حوزه علم و فناوری شریک یکدیگر باشیم، ما تلاش کردیم طی چند سال گذشته این گفتمان را به هندی‌ها اعلام کنیم.

به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از ایسنا، محمد کافی در دومین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی ایران و هند که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین پل ارتباطی ملت‌ها، ارتباطات علمی است و کشور هند در شرایط فعلی تاریخی یا سیاسی دنیا برای ایران کشور بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود؛ چراکه در فرازهای سخت تاریخی همیشه در کنار ایران بود و متقابلا ایران هم در کنار هند حضور داشت. 

وی افزود:  ما در دهه‌های گذشته دانشجو به کشور هند اعزام می‌کردیم و در حوزه‌های دیگر فعال نبودیم ولی در حال حاضر در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم رو در رو بنشینیم و در کنار دانشمندان هندی به صحبت بپردازیم و افتخار کنیم که اگر آن‌ها در سیستمی به موفقیت‌هایی دست یافتند، ما هم عنوان کنیم که کارهای مهمی در این زمینه انجام دادیم.

تحصیل ۴ هزار دانشجوی ایرانی در هندوستان

وی افزود: بدون تردید باید گفت که هر دو ملت تلاش دارند فرزندان خود را به غرب بفرستند و با غرب ارتباط علمی داشته باشند. ما اگر تعدادی دانشجو را به خارج از ایران می‌فرستیم بخش عمده از آن‌ها را به هند منتقل می‌کنیم و حدود ۴۰۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در کشور هند تحصیل می‌کنند و این ظرفیت خوبی است و ما می‌توانیم از این امتیاز در جهت تقویت علمی و فناوری بهره لازم را داشته باشیم.

رییس دانشگاه فردوسی در خصوص ارزیابی خود از هند، عنوان کرد:  ما کارگروه همکاری‌های کلی ایران و هند هستیم و برای انجام فعالیت‌های علمی مشترک  باید با دولت هند متحد بوده و تعامل داشته باشیم؛ برای رسیدن به این هدف باید از مسیر همکاری‌های دانشگاهی استفاده کنیم ‌که در این زمینه ظرفیت ما بالا است.

کافی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های هند هم واقعا دانشگاه‌های مجهزی هستند و این دانشگاه‌ها تاپ‌ و مدرن‌ترین دستگاه‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری را از بهترین کشورهای دنیا خریداری کردند که بسیار دارای اهمیت است.

وی  عنوان کرد: هند کشوری است که توانسته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی جمعیت یک سوم میلیارد نفری را تغذیه کند و صادرات کشاورزی هم داشته باشد و برای خود مکتب و مدل دارد و بر اساس این مدل به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

کافی خاطر نشان کرد: هند در حوزه علم و فناوری کشوری است که برای خود در دنیا حیطه‌هایی را تصرف کرده که ممتاز است و واقعا سخت است کشور دیگری با هند رقابت کند و خوشبختانه ذهن مردم ایران و هند به سبب اینکه از نژاد مشترکی برخوردار هستند، بسیار به یکدیگر نزدیک است. ذهن ریاضی و حسابگری که ایرانیان دارند، تقریبا هندی‌ها هم دارا هستند و می‌توانند موفق شوند.

وی بیان کرد: در حوزه علم و فناوری بسیار تلاش کردیم؛ ولی نمی‌توانیم با بعضی از کشورها به صورت رسمی وارد قرارداد و تعاملات علمی شویم، البته این موضوع را قبول ندارم و دلیلی ندارد که با انگلیس قطع تعاملات علمی را داشته باشیم؛ چراکه کشوری صاحب مکتب و نظام آموزش عالی است اما هندوستان نیز ساختار مشابه انگلیس را پیش گرفته که باید به آن توجه کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader