ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« اسفند | اردیبهشت » | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
- ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت درج خبر:۲۱:۳۴
- بدون دیدگاه

دشتستان بررگ- سیده فاطمه موسوی*: پیش دبستانی مهمترین دوره ی آموزشی برای فرزندتان است چرا که شروع رشد شخصیت و فکری کودکان از ۳ سالگی میباشد و آغاز سنجش و تقویت مهارت و خلاقیت فرزندتان به حساب می آید.
آموزش های غیرمستقیم میتواند از این سن آغاز شود؛ منظور از آموزش غیرمستقیم، آموزش در قالب بازی، قصه و به ویژه در شرایط عادی زندگی میباشد.
یکی از مهمترین فواید مهدکودک و پیش دبستانی اجتماعی شدن کودک است. هنگامی که فرزندتان در ارتباط با مربی و سایر کودکان قرار میگیرد، درواقع تمرین اجتماعی شدن و دوری از اضطراب جدایی را میکند. این دوره بویژه برای کودکانی که بیش از حد وابسته به والدین خود هستند و یا در خانه هم بازی ندارند بسیار ضروری است.
یکی دیگر از اهداف پیش دبستانی تقویت مهارت های کودک و ایجاد آمادگی در آنها برای ورود به مدرسه است. با وجود اینکه اختلالات یادگیری( خواندن، نوشتن و ریاضی) از سنین مدرسه قابل تشخیص و درمان است اما میتوان زیر سنین مدرسه نیز غربالگری هایی برای پیشگیری از این اختلالات در کودک انجام داد که معمولا مهدهای کودک و پیش دبستانی ها این وظیفه را عهده دار میشوند؛ بویژه کودکانی که در بستن دکمه لباس، بند کفش، زیپ لباس، خط خطی کردن و نقاشی کشیدن، شناخت رنگ ها و اشکال هندسی مشکل دارند و نیز گفتار آنها با تأخیر یا همراه با لکنت بوده، نیاز بیشتری به آموزش های این دوره دارند.
آموزش ها در این سنین غیرمستقیم و در قالب شعر، قصه، بازی و سرگرمی است و درواقع میتوان گفت در این مراکز کودک در قالب سرگرمی آموزش میبیند و در عین حال با قوانین و قواعد محیط بیرون از خانه آشنا میشود.
در دوره پیش از دبستان که از سن ۳ سالگی آغاز میشود میتوان به تقویت انواع حافظه ی کودک( دیداری، شنیداری و فعال) پرداخت و نیز با انجام بازی های دقت و تمرکز او را افزایش داد. همچنین فعالیت هایی برای دست ورزی کودکان و آمادگی آنها برای نوشتن انجام میشود که از جمله ی آن ها میتوان به بازی نخ و مهره، خمیربازی، شن بازی، درست کردن کاردستی، نقاشی کشیدن و انجام انواع کاربرگ ها اشاره کرد.
در شرایط موجود و با توجه به همه گیری بیماری کرونا متأسفانه آموزش های گروهی برای کودکان متوقف شده که این خود منجر به افزایش گوشه گیری بچه ها شده و اضطراب جدایی و اجتماعی آنها را تقویت میکند. آموزش های انفرادی شاید کمتر به یکی از اهداف پیش دبستانی که اجتماعی شدن کودک است بپردازد اما سایر اهداف این دوره از جمله آمادگی برای ورود به مدرسه و نیز افزایش اعتماد به نفس و قانون پذیری را در کودک تقویت میکند. توصیه میشود در شرایط موجود آموزش های انفرادی نیز در محیطی غیر از خانه انجام شود تا کودک با سایر محیط ها آشنایی پیدا کرده و آمادگی حضور در مدرسه را پیدا کنید.
چنان چه والدین خود این آموزش ها را به کودک میدهند باید در نظر داشته باشند که نباید اجازه دهند نقش مربیگری در کنار والد بودن به ارتباط آنها خدشه وارد کند چرا که آموزش همواره با وضع قوانینی همراه است که از طرفی اصرار والدین بر این قوانین باعث لجبازی کودک و از سوی دیگر نادیده گرفتن این قوانین باعث عدم آمادگی کودک برای پذیرش قوانین مدرسه و محیط آموزشی در سال های آینده خواهد شد. بنابراین بهترین راهکار این است که آموزش های تخصصی را مربی به کودک بدهد و والدین تنها بطور غیرمستقیم بر این آموزش ها و نیز پیشرفت فرزندانشان نظارت داشته باشند و خود نیز این آموزش ها را فقط در قالب بازی به فرزندانشان بدهند.
*کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
دیدگاه ها