ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« تیر | شهریور » | |||||
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت درج خبر:۲۲:۳۰
- بدون دیدگاه

دشتستان بزرگ- رضا بهبهانی مطلق*: طبقه بندی دانش آموزان با ناتوانایی یادگیری:
با توجه به مراحل رشد فرآیندهایی مثل گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن و با در نظر گرفتن این که یادگیری خواندن و نوشتن و حساب کردن، پایه ای برای یادگیری های دیگر است، اختلال یادگیری شامل اختلال در این موارد می شود.
اختلال در سه حیطه زیر جز اختلالات مهم در حیطه ناتوانی یادگیری محسوب می شود.
خواندن و هجی کردن
نوشتن و املا
ریاضیات و حساب
“دیس لکسی” یا “نارساخوانی” اصطلاحی است برای دانش آموزانی که علی رغم برخورداری از هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند. این گروه از دانش آموزان ممکن است واژه های زیادی بدانند و به راحتی در هنگام صحبت کردن از آن ها استفاده کنند، اما قادر به شناسایی نشانه های نوشتن یا چاپی نیستند. برخی از این دانش آموزان می توانند واژه ها را بخوانند اما مفهوم آن را نمی فهمند، این حالت را اصطلاحا “هایپرلکسی” می نامند.
ویژگی اصلی اختلال خواندن، ناتوانی در مهارت خواندن است که هیچ توجیهی ندارن مثلا هوش کودک نرمال و طبیعی است گاهی دشواری های خواندن با مشکلات هجی کردن نیز همراه است. توانایی خواندن و هجی کردن با این که با هم ارتباط نزدیک دارند اما یکی نیستند و ممکن است جداگانه وجود داشته باشند. گاها این دانش آموزان کودن و تنبل و افرادی که برای یادگیری تلاش نمی کند، خطاب می شوند و گاهی آن ها را سرزنش می کنند. کسی نمیداند که مشکلات با درمان قابل حل است و موضوع رفتاری نیست و به تنبلی مربوط نیست.
مشکلات مربوط به نوشتن و املا در بین دانش آموزان ناتوانایی یادگیری ادیده می شود. اصطلاح “دیس گرافی” برای دانش آموزانی که با وجود هوش طبیعی ،بسیار بد می نویسند به کار می رود. اکثر این دانش آموزان وارونه نویسی یا آینه نویسی دارند .غالبا گفته میشثد بدنویسی این دانش آموزان بیشتر مربوط به عدم هماهنگی حرکتی آن هاست. برای مثال در تاریخچه ی این افراد بعضی مراحل رشد کوتاه تر یا سریعتر از حد لازم طی شده، مثلا چهاردست و پا رفتن تنها دوماه طول انجام شده، اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یک عمل پیچیده، که شامل رشد ذهنی، مهارت های حرکتی و بینایی است در نظر گرفته شود. دانش آموزان مبتلا به اختلال نوشتن پس از ورود به دبستان خیلی زود مسائلی در هجا کردن کلمات، کلمه بندی افکار خود طبق موازین دستوری و املا نشان می دهند. نوشتار آن ها حاوی تعداد زیادی اشتباه دستوری و ضعف در ساختن پاراگراف ها می باشد.
*کلینیک گفتاردرمانی بهبهانی
برازجان- خیابان بیمارستان – رو به روی داروخانه شبانه روزی رضایی – ساختمان سلامت – طبقه اول
دیدگاه ها