true

ویژه های خبری

true
    امروز چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

محققان دریافته‌اند که بسیاری از افرادی که افسردگی دارند سطح گردش خون پایینی از ویتامین D در خونشان نیز وجود دارد.

محققان دریافته‌اند که بسیاری از افرادی که افسردگی دارند سطح گردش خون پایینی از ویتامین D در خونشان نیز وجود دارد.

به گزارش دشتستان بزرگ به نقل از رویداد۲۴؛ ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می‌شود زیرا بدن شما می‌تواند زمانی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد آن را تولید کند. این ماده مغذی ضروری و محلول در چربی به سالم و قوی ماندن استخوان‌ها کمک می‌کند، رشد سلول‌ها را تقویت می‌کند و به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در افسردگی نقش داشته باشد، زیرا محققان خاطرنشان کرده‌اند که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی سطح ویتامین D پایینی دارند. این مقاله به بررسی رابطه بین ویتامین D و افسردگی می‌پردازد.

ویتامین دی و افسردگی

محققان دریافته‌اند که بسیاری از افرادی که افسردگی دارند سطح گردش خون پایینی از ویتامین D در خونشان نیز وجود دارد، بنابراین ممکن است این دو عامل به هم مرتبط باشد‌. به ویژه، تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین D در دوران بارداری با افسردگی پس از زایمان مرتبط است. به همین ترتیب، محققان ارتباط احتمالی بین افسردگی و سطوح پایین ویتامین D را نیز در افراد مبتلا به نقرس، آسیب‌های مزمن نخاعی، سکته مغزی و مولتیپل اسکلروزیس یافته‌اند.
عوامل خطر کمبود ویتامین D

قرار گرفتن محدود در معرض نور خورشید، سایر عوامل سبک زندگی و سن می‌تواند خطر ابتلا به سطوح پایین ویتامین D را افزایش دهد. در اینجا در مورد عوامل خطر کمبود ویتامین D توضیح می‌دهیم:
قرار گرفتن در معرض آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبع اصلی ویتامین D برای اکثر افراد است. اگر دور از نور خورشید باشید. میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به آب و هوای محلی، زمان روز و زمان سال بستگی دارد. افرادی که پوست روشن‌تری دارند، نسبت به افرادی که پوست تیره‌تری دارند، ویتامین D را سریع‌تر می‌سازند.
رژیم غذایی

برخی از غذاها به طور طبیعی غنی از ویتامین D هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ماهی سالمون

ماهی‌های چرب دیگر

روغن کبد ماهی

چربی‌های حیوانی

محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D، مانند آب پرتقال و غلات

بنابراین اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ویتامین D کافی دریافت نکنید. منابع ویتامین D برای وگان‌ها عبارتند از:

شیرهای گیاهی غنی شده، آب میوه‌ها و محصولات غلات قارچ‌هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار گرفته‌اند تا محتوای ویتامین D خود را افزایش دهند.
رنگ پوست تیره‌تر

افرادی که پوست تیره‌تری دارند، دارای مقادیر بیشتری ملانین هستند، رنگدانه‌ای طبیعی که به پوست رنگ می‌دهد. به نظر می‌رسد ملانین از تولید ویتامین D در پوست جلوگیری می‌کند. اگر نگران تولید ویتامین D خود از قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستید، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید صحبت کنید. همچنین مهم است که غذاهای غنی از ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. چند نمونه از این غذاها به شرح زیر است:

کمبود این ویتامین در بدن، باعث افسردگی می‌شود

قزل آلا

قارچ‌های غنی شده با ویتامین D

لبنیات غنی شده با ویتامین D یا شیرهای گیاهی

تخم مرغ
چاقی

ارتباطی بین کمبود ویتامین D و افراد با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر وجود دارد. در افراد چاق نیاز به جذب ویتامین D در مقایسه با افراد با وزن متوسط، بیشتر است. اگر BMI شما ۳۰ یا بالاتر است، از یک متخصص در مورد آزمایش سطح ویتامین D خود سوال کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا برنامه‌ای برای افزایش سطح ویتامین دی خود داشته باشید. پزشکان اغلب مکمل ویتامین D با دوز بالا را برای رفع کمبود ویتامین D تجویز می‌کنند.
سن

سن می‌تواند به کمبود ویتامین D کمک کند. با افزایش سن، پوست شما در تولید ویتامین D کند می‌شود. افراد مسن نیز تمایل دارند زمان خود را در معرض نور خورشید محدود کنند و ممکن است از رژیم‌های غذایی با مقادیر ناکافی ویتامین D استفاده کنند.
علائم کمبود ویتامین D و افسردگی

افسردگی و کمبود ویتامین D دو حالت متمایز هستند که هر کدام مجموعه‌ای از علائم خاص خود را دارند. اگر علائم یکی یا هر دو بیماری را دارید، با یک متخصص صحبت کنید. اگر کمبود ویتامین D دارید، ممکن است این حالات را تجربه کنید:

احساس درد در استخوان‌ها

خستگی یا خواب آلودگی

ضعف و درد در عضلات و مفاصل

علائم افسردگی شامل موارد زیر است:

احساس غمگینی، ناامیدی و درماندگی

بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد

از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آن لذت می‌بردید

بی حالی

کاهش یا افزایش وزن بیش از حد

از دست دادن اشتها

مشکلات تمرکز

فراموشی

از دست دادن علاقه جنسی

سردرد یا کمردرد

اضطراب

افکار مرگ یا خودکشی
درمان کمبود ویتامین D و افسردگی

کمبود ویتامین D و افسردگی شرایط جداگانه‌ای هستند، بنابراین نیاز به درمان‌های متفاوتی دارند. با این حال، درمان کمبود ویتامین D نیز ممکن است به افسردگی کمک کند، اگرچه تحقیقات در این مورد متفاوت است. راه‌هایی که می‌توانید ویتامین D بیشتری مصرف کنید عبارتند از:

مصرف مکمل‌های ویتامین D

افزایش قرار گرفتن در معرض آفتاب

خوردن غذاهای حاوی ویتامین D یا غنی شده با ویتامین D

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader