true

ویژه های خبری

true
    امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دشتستان بزرگ: هفته بیست‌و‌یکم رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی  به پایان رسید که پرسپولیس، یکی از تیم‌های مدعی این دوره، فاصله‌اش با صدر جدول رده‌بندی را کاهش داد و به یک امتیاز رساند. در پایان هفته بیستم، سپاهان، صدرنشین کنونی لیگ برتر، در ادامه روند برد‌های متعددش، سه امتیاز مهم دیگر کسب کرد تا با توجه به ناکامی پرسپولیس در دیدار با هوادار، اختلافش با رقیب تهرانی را به سه امتیاز افزایش دهد.

به گزارش دشتستان بزرگ؛ با وجود این، نتایج هفته بیستم به گونه‌ای رقم خورد که تقریبا پرسپولیس بیشترین سود را در بین تیم‌های بالانشین جدول برد. از آنجا که این تیم برابر نفت مسجدسلیمان برنده شد و دو رقیب جدی‌اش یعنی سپاهان و استقلال به ترتیب برابر آلومینیوم اراک و نساجی با نتیجه یک – یک متوقف شدند. به‌این‌ترتیب، استقلال فرصت رسیدن به پرسپولیس در رده دوم جدول را از دست داد و سپاهان هم فرصت به‌دست‌آمده را نادیده گرفت تا حالا اختلافش با پرسپولیس فقط یک امتیاز شود.

البته پرسپولیس در ادامه روند تغییراتش، به‌ویژه در خط حمله، این هفته هم نمایش درخوری داشت و توانست تیم قعرنشین نفت مسجدسلیمان را با سه گل ببرد. این سه گل در حالی به دست آمد که آن‌ها چند روز قبل و در دیداری سرنوشت‌ساز از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی توانسته بودند چهار گل به سپاهان بزنند و با برتری ۴ بر ۲ مسافر مرحله بعدی شوند.

شاید در نگاه نخست، این برتری‌ها را باید پای خط حمله جان‌گرفته پرسپولیس گذاشت، ولی با نگاهی دقیق‌تر، باید اعتبار اصلی را به علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان شماره یک سرخ‌های تهرانی داد که در چند هفته گذشته یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیمش شده است. ابتدا می‌شود این موضوع را در جام حذفی ارزیابی کرد، جایی که یک دیدار مانده به مسابقه حساس با سپاهان، بیرانوند در ثانیه‌های پایانی دیدار با ون‌پارس به‌عنوان یار ذخیره وارد زمین شد و با دست‌های نجات‌بخشش در ضربات پنالتی، این تیم را برنده و رقیب سپاهان کرد.

در دیدار با سپاهان هم اگرچه دوبار دروازه بیرو باز شد، ولی عملکردش مثال‌زدنی بود و توانست دست بالا را در جدال با دیگر دروازه‌بان ملی‌پوش یعنی پیام نیازمند داشته باشد. در دیدار لیگ برتری و جدال با نفت مسجدسلیمان هم اگرچه روی کاغذ پرسپولیس کار ساده‌ای داشت، ولی نباید فراموش کرد، هنر مهار پنالتی بیرانوند بود که تیم یحیی را در جریان بازی نگه داشت. بیرو در شرایطی که بازی بدون گل در جریان بود، ضربه پنالتی رقیب را مهار کرد تا پرسپولیس را زنده نگه دارد و موجبات برتری آن‌ها را رقم بزند.

مشابه با این اتفاق را علی بیرو در دیدار حساس با گل‌گهر رقم زده بود، جایی که دوباره و در شرایطی که بازی بدون گل سپری می‌شد، ضربه پنالتی رقیب را مهار کرد تا پرسپولیس را از مخمصه نجات دهد. این موارد تنها بخشی از هنرنمایی‌های علیرضا بیرانوند است، چون پاس‌های بی‌نظیری که او در مسابقات مختلف به وینگر و مهاجمان پرسپولیس می‌دهد، حسابی جریان بازی را تغییر می‌دهد و به شدت بیشتر حملات ناگهانی پرسپولیس اضافه می‌کند. اگرچه ادعایی به‌ظاهر گزاف است، ولی علیرضا بیرانوند مدعی است سبک جدیدی را از فوتبال اروپا به ایران آورده و حالا پرسپولیس نه ۱۰ بازیکن و یک دروازه‌بان بلکه ۱۱ بازیکن دارد و بازی‌سازی به دست او صورت می‌گیرد. البته بیرو در این زمینه چندان بیراه نمی‌گوید، چون اگر تیم یحیی گل‌محمدی در این فصل یکی از تیم‌هایی است که بیشترین درصد مالکیت توپ را داشته، یکی از دلیل‌های آن همین بازی‌سازی‌های منظمی است که تلاش شده از خط دروازه و دفاع شروع شود.

این دو مورد اخیر، یکی مهارت در مهار ضربات پنالتی و دیگری بازی با پا، اگرچه بُعد جدیدی به بازی بیرانوند اضافه کرده، ولی او در بخش سابق که توانایی اصلی‌اش است نیز همچنان تواناست. او به سختی گل می‌خورد و این امر یکی از ارکان موفقیت پرسپولیس شده است. نشان به آن نشان که بیرانوند در لیگ برتر امسال که ۲۱ هفته از آن سپری شده است تا به الان ۱۲ بار کلین‌شیت کرده و فقط ۹ بار دروازه‌اش باز شده است. در هر دو بخش هم بیرانوند پرچم پرسپولیس را بالا نگه داشته و این تیم بهترین عملکرد را داشته است. در واقع شاگردان یحیی گل‌محمدی در کنار تیم مس رفسنجان، تا به الان با همین ۹ گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند.

در این بین کیست که نداند یکی از فرمول‌های اصلی برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر ایران همین کم گل‌خوردن در مقایسه با سایر رقبای مدعی است. این فرمول را پرسپولیس در قهرمانی‌های متوالی که در لیگ برتر رقم زده بار‌ها رعایت کرده و اتفاقا همین بیرانوند یکی از استادان اجرای چنین موردی است. این روز‌ها هم بی‌دلیل نیست که بسیاری با توجه به عملکرد بیرو می‌گویند اگر او فصل پیش هم در ترکیب این تیم حضور داشت، یحیی قهرمانی را به رقیب سنتی نمی‌داد.

در لیگ برتر ایران اگرچه این روز‌ها بیشترین ستایش‌ها متوجه شماره یک پرسپولیس است، ولی نباید از درخشش دیگر دروازه‌بان لیگ یعنی حسن پورحمیدی، ستاره دروازه باشگاه آلومینیوم اراک غافل شد. او به دلیل بازی در تیم کم سروصدای آلومینیوم چندان از لحاظ رسانه‌ای مورد توجه قرار نگرفته است، ولی تا به اینجای فصل، هر کاری را که بیرانوند انجام داده، شاید بهتر انجام داده باشد.

پورحمیدی مثل بیرانوند با ثبت ۱۲ کلین‌شیت در لیگ برتر در کنار بیرو به‌عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ نامش را مطرح کرده و اتفاقا در همین فصل توانسته دو ضربه پنالتی در لیگ برتر مهار کند تا چیزی از رقیب سرشناسش کم نداشته باشد. اتفاقا از آنجا که پرسپولیس مدافعان مطرح و سطح بالاتری دارد، فشاری که در طول ۹۰ دقیقه روی دروازه پرسپولیس وارد می‌شود، به شدت فشاری که حسن پورحمیدی تجربه می‌کند نیست. شاید یکی از دلایلی که حسن تا به اینجا یک گل بیشتر از بیرانوند دریافت کرده، مربوط به همین بخش است. البته پورحمیدی بدشانس است که خط حمله و قدرت تیمش به اندازه پرسپولیس نیست و آن‌ها فعلا با ۳۰ امتیاز در رده هفتم جدول ایستاده‌اند.

منبع: روزنامه شرق

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ajax-loader