| ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
|---|---|---|---|---|---|---|
| « مهر | ||||||
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
- ۱۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت درج خبر:۱۶:۳۷
- بدون دیدگاه
فرسودهها هر سال ۷.۵ میلیارد لیتر سوخت مصرف میکنند
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به وضعیت خودروهای فرسوده در کشور گفت: حدود ۷.۵ میلیون خودروی فرسوده در ایران وجود دارد که هر سال بهطور میانگین ۱۰۰۰ لیتر سوخت مصرف میکنند و مجموع مصرف آنها به ۷.۵ میلیارد لیتر میرسد.
به گزارش دشتستان بزرگ ، سعید تاجیک – مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) – در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی خودرو یورو۶، به تشریح برنامهها و فعالیتهای این مجموعه پرداخت و گفت: در چهار سال گذشته هر آنچه در مجموعه ما سود بود، روی زیرساختها سرمایهگذاری کردهایم و تا سال ۲۰۳۰ افقهایی تعریف کردهایم تا به فلسفه وجودی خود، یعنی کیفیت بالای زندگی مردم، دست یابیم.
وی درباره سابقه و توسعه آزمایشگاهها توضیح داد: آزمایشگاه فعلی از سال ۱۳۸۴ با استانداردهای یور۲ فعال شد و رفتهرفته بخشهای مختلف مانند آزمایشگاه خودروی سواری، موتورسیکلت، موتور دیزل، خودرو دیزل، خودرو برقی، سامانه تهویه مطبوع خودروها و شیمی کاتالیست و … راهاندازی شدند. سال ۱۳۹۶ نیز استاندارد یورو۵ اجرایی شد.
تاجیک درباره برنامههای آتی شرکت گفت: امسال قصد داریم آزمایشگاه یورو۶ خودرو و یورو۵ موتورسیکلت را افتتاح کنیم. همچنین مرکز تست تصادف از مهمترین اهداف ما است که پیشبینی میکنیم طی دو ماه آینده در نهایت تا ۲۳ آذر، راهاندازی شود. راهاندازی بزرگترین کال سنتر کشور نیز از دیگر اهداف مهم ما به شمار میرود.
وی با اشاره به سرمایهگذاری صورت گرفته برای آزمایشگاه یورو۶ افزود: برای راهاندازی این آزمایشگاه حدود سه میلیون یورو هزینه شده است. زیرساخت ایجاد شده امیدواریم سریعتر فعال شود تا تستهای یورو۶ الزام قانونی پیدا کند، چرا که فاصله ما با اروپا در اجرای استانداردهای یورو حدود ۱۰ سال بود و این فاصله در حال افزایش است.
تاجیک همچنین درباره وضعیت معاینه فنی خودرو در ایران گفت: معافیت معاینه فنی خودرو در ایران چهار سال است، در حالی که در اروپا دو سال است. حد مجاز استاندارد معاینه فنی ما سه برابر استاندارد یورو۵ است که مناسب نیست و باید اصلاح شود. سوخت غیر استاندارد نیز ضعف مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل ISQI در پایان به وضعیت خودروهای فرسوده اشاره کرد: در ایران حدود ۷.۵ میلیون خودرو فرسوده داریم که هر کدام در سال حدود ۱۰۰۰ لیتر سوخت مصرف میکنند که مجموعاً به ۷.۵ میلیارد لیتر میرسد. لازم است نظارت دقیق بر مراکز معاینه فنی صورت گیرد. خودروها باید بر اساس استاندارد یورو۶ بررسی شوند و کاتالیستها نیز به جد کنترل شوند.
انتهای پیام
دیدگاه ها